سیاسی

مهاجرین؛ اهرم فشار ایران در برابر افغانستان

وزارت داخله ایران حضور مهاجران افغان را در شهرکرمانشاه کاملاً ممنوع اعلام کرده است. مقامات این کشور گفته‌اند که برنامه شناسایی مهاجران افغان از ۲۸ سرطان آغاز و تا ۱۰ اسد، ادامه خواهد داشت.

وزارت داخله ایران حضور مهاجران افغان را در شهرکرمانشاه کاملاً ممنوع اعلام کرده است. مقامات این کشور گفته‌اند که برنامه شناسایی مهاجران افغان از ۲۸ سرطان آغاز و تا ۱۰ اسد، ادامه خواهد داشت. با این حال شماری از مهاجرین افغان این تصمیم را وسیله فشار ایران بر افغانستان دانسته و می‌گویند که اکنون آنان از بی‌سرنوشتی رنج می‌برند.

وزارت داخله ایران، اقامت، اسکان و اشتغال مهاجران افغان را در شهر کرمانشاه ممنوع اعلام کرده و دستور بازداشت آنان را نیز صادر کرده است.

این تصمیم حکومت ایران شماری از مهاجرین کشور را نگران کرده است. آنان می‎گویند که ایران همواره با آزار و اذیت مهاجرین، افغانستان را تحت فشار قرار داده است.

از نظر برخی از آگاهان، این بار ایران به خاطر بحران خشکسالی و حق‌آبه، می‌خواهد از مهاجران به حیث یک اهرم فشار علیه افغانستان کار بگیرد.

محمد و نعیم، دو تن از مهاجرین مقیم شهر کرمانشاه ایران در مورد تصمیم اخیر حکومت آن کشور چنین می‎گویند:”مدت طولانی در کرمانشاه زندگی کردیم، اما به‌گونۀ اجباری ما را اخراج کردند. اززمانی‌که  مسئله آب بین افغانستان و ایران جدی شده، ما زندگی خوبی نداشتیم، اما اکنون کاملاً بی‌سرنوشت شدیم.”

«کار و زندگی در کرمانشاه داشتیم هرچند از یک سال به این طرف محدودیت‌های زیادی وضع شده بود، ولی حال همه چیز را نادیده گرفتند و ما را با فامیل به گونۀ اجباری اخراج کردند.»

برخی از کارشناسان نیز به این نظراند که کشور‌های همسایه، به‌خصوص ایران برای تامین منافع سیاسی شان، درسال‌های متمادی از مهاجرین افغان منحیث یک ابزار استفاده کرده‌اند.

هاشم قیام، یکتن از کارشناسان سیاسی می‎گوید:”به‌خاطر اینکه موضوع حق‌آبه یک مسئله داغ سیاسی در ایران است، به این دلیل این کشور برای بدست آوردن امتیاز، فشارهای بی‌مورد را بر افغان‌های مهاجر در این کشور اعمال می‌کند.”

در عین حال مقامات امارت اسلامی می‎گویند که در تلاش‎اند تا زمینه را برای بازگشت داوطلبانه مهاجران به کشور فراهم کنند.

آنان از مهاجران می‌خواهند که تا فراهم شدن زمینه از حوصله‌مندی در برابر تصامیم کشور میزبان کار بگیرند.

مولوی ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این مورد  می‎گوید:”از طریق سفارت خانه‌های خود در ایران و پاکستان، وضعیت مهاجرین را از نزدیک بررسی می‎کنیم و خواهان این استیم که کشور‌‎های میزبان با مهاجرین رفتار خوب داشته باشند و حقوق آنان را رعایت کنند.”

گفتنی است که ایران و پاکستان از کشورهایی است که میزبان بیشترین مهاجرین افغان می‌باشند و از این بابت هزینه‌های هنگفتی را از سازمان ملل متحد بدست می‌آورند، اما مهاجرین افغان همواره در این کشورها با محرومیت و آزار واذیت روبه رو‌ وده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *