افغانستان

انتقال نفت روسیه به جنوب آسیا، مورد بحث هیئت افغانستان با قزاقستان

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، هفته گذشته در رأس یک هیئت تجاری به قزاقستان سفر کرد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، هفته گذشته در رأس یک هیئت تجاری به قزاقستان سفر کرد.

آقای عزیزی روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که علاوه بر امور بانکی، او در مورد امکان تعرفه های تجاری ترجیحی، پروژه های مخابراتی و مسیرهای ترانزیتی از جمله برای انتقال احتمالی نفت روسیه به جنوب آسیا بحث کرد.

او گفت: «ما تیم‌هایی از د افغانستان بانک و بانک‌های خصوصی در قزاقستان داشتیم، آنها بحث کردند و تلاش می‌کنند راه های خوبی برای کاهش قیمت معاملات مالی بیابند… ما هیچ محدودیت بانکی با قزاقستان نداریم.»

بخش بانکی افغانستان از زمان روی کار آمدن امارت اسلامی دو سال قبل با مشکل مواجه شده و مبادلات بین المللی به شدت محدود شده است.

برخی از رهبران امارت اسلامی شامل تحریم‌های سازمان ملل متحد و ایالات متحده هستند. اقتصاددانان و دیپلومات‌ها می‌گویند که بسیاری از بانک‌های بین‌المللی مبادلات خود را با بانک‌های افغانستان محدود کرده‌اند تا خطر را کاهش دهند، امری که به توقف سیستم مالی کمک می‌کند.

این مشکل با مسدود کردن دارایی های د افغانستان بانک در خارج از کشور توسط ایالات متحده و سایر دولت ها تشدید شده است.

عزیزی همچنین گفت معاملاتی که انجام می‌شود اغلب با فیس گرانی همراه است که گاهی اوقات به ۵ درصد مقدار معامله می‌رسد.

او گفت که اصلاح سکتور بانکی افغانستان یک اولویت است و افزود که هیچ تحریم مستقیمی بر بانک‌ها وجود ندارد. اما او اذعان کرد که موسسات مالی بین‌المللی به راحتی معاملات را تسهیل نمی‌کنند.

او گفت: «این ترجیح برخی بانک‌ها است که نمی خواهند با افغانستان معامله کنند، ممکن است فکر کنند حجم تجارت کم است، اما برای ما بسیار مهم است.»

ایالات متحده برای عملیات های بشردوستانه معافیت هایی را از تحریم‌ها صادر کرده است و در برخی مواقع به تسهیل معاملات خاص مانند پرداخت پول د افغانستان بانک به شرکت‌های اروپایی برای خرید بانکنوت‌های جدید کمک کرده است.

اما تاجران و نهادهای بین‌المللی می‌گویند که بانکداری عادی احیا نشده است، که این امر اقتصاد را با مشکل مواجه می‌کند و باعث دردسر تجار و برنامه‌های کمکی می‌شود.

سازمان ملل متحد که سالانه میلیاردها دالر برای تأمین مالی عملیات‌های بشردوستانه استفاده می کند، مجبور است پول نقد را بطور فیزیکی از طریق پرواز ها به کابل منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *