افغانستان

رانندگان در شهر کابل از فروش تیل کم‌کیفیت شکایت دارند

شماری از رانندگان موترهای شهری در شهر کابل، از فروش تیل کم‌کیفیت شکایت می‌کنند و می‌گویند که تانک‌های تیل، تیل کم‌کیفیت را به نرخ پایین به رانندگان می‌فروشند.

شماری از رانندگان موترهای شهری در شهر کابل، از فروش تیل کم‌کیفیت شکایت می‌کنند و می‌گویند که تانک‌های تیل، تیل کم‌کیفیت را به نرخ پایین به رانندگان می‌فروشند.

احمدشاه، یک تن از رانندگان تکسی در شهر کابل، می‌گوید: «در تانک‌های تیل/پمپ‌استیشن‌ها سه رقم تیل به فروش می‌رسد؛   در یکی آن سوپر، دیگر آن متوسط و آخری آن بی‌کیفیت است که به قیمت‌های ۷۵، ۷۰ و نیز کیفیت پایین آن به ۶۲ افغانی به فروش می‌رسد.»

سیدگل، یک تن دیگر از رانندگان تکسی در شهر کابل، نیز می‌گوید: «چشم‌دید خود را می‌گویم که کدام هیئت آمده است که همین پمپ‌استیشن‌ها را تیلش را معاینه کرده باشد؟ کدام یکی آمده لابراتوار کرده؟ به دلیل استفاده‌ی تیل بی‌کیفیت، ماشین‌های موترهای ما استهلاک می‌شود و عوارض پیدا می‌کند.»

شماری دیگر از رانندگان تکسی در شهر کابل، از مسئولان نهادهای مربوط می‌خواهند که کیفیت تیل در بازارهای کشور را کنترل کنند.

شکران، راننده‌ی تکسی در شهر کابل، می‌گوید: «ولا این‌ها می‌گویند که کیفیت تیل خوب است؛ اما معلوم نمی‌شود. به نظر من که خوب نیست و موترهای ما هوا را بیش‌تر ملوث می‌کند و خراب است و تمام آن تأثیر کیفیت پایین آن است و به نظر من کیفیت آن ۲ و ۳ باشد.»

رانندگان موترهای شهری در شهر کابل، می‌افزایند که استفاده از تیل کم‌کیفیت، افزون بر آلوده‌کردن هوا، ماشین موترها را نیز خراب می‌کند.

مسئولان در اداره‌ی ملی ستندرد، وجود تیل کم‌کیفیت در تانک‌های تیل در پایتخت را می‌پذیرند؛ اما می‌گویند که در جریان چند ماه گذشته، ۳۰۰ تانک تیل را به علت فروش تیل کم‌کیفیت‌ در شهر کابل بسته اند.

عاشق‌الله وزیر، سخن‌گوی اداره‌ی ملی ستندرد، در این باره به سلام‌وطندار می‌گوید: «ما در شهر کابل بیش از ۳۰۰ ذخیره‌ی تیل را به دلیل این که تیل بی‌کیفیت را به فروش می‌رسانیدند، مهرولاک کردیم. تیل‌های گونه‌گون که شهروندان ما می‌گویند، بلی وجود دارد. A95، A92، A80، این تیل‌هایی است که مجاز است و قابل استفاده می‌باشد؛ ولی در صورتی که تیل A92،  تیل A92 باکیفیت باشد و در تمام ولایات بررسی جریان دارد تا اموال و اجناس بی‎کیفیت کاهش یابد.»

مسئولان در این اداره، می‌افزایند که به تازگی ۷۶ تانکر تیل را که از اوزبیکستان به افغانستان وارد شده بود، پس از نظارت در بندر حیرتان به علت کم‌کیفیت‌بودن، مسترد کرده اند.

گفتنی است که هم‌اکنون مواد نفتی کم‌کیفیت در بخش‌هایی از شهر کابل به بهای اندک و به گونه‌ی گسترده به فروش می‌رسد؛ اما تا کنون اداره‌ی ملی ستندرد نتوانسته است جلو فروش آن را بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *