گزارش

برنامه جهانی غذا: با 15 میلیون افغان کمک‌ صورت گرفته است

برنامه جهانی‌غذا از رساندن کمک‌های بشری به 15 میلیون افغان در سال جاری میلادی خبرمی‌دهد. این نهاد کمک رسان اعلام کرده است که باخانواده‌ها، تنها براساس نیازمندی‌ها و آسیب‌پذیری ‌شان کمک صورت می‌گیرد.

برنامه جهانی‌غذا از رساندن کمک‌های بشری به 15 میلیون افغان در سال جاری میلادی خبرمی‌دهد. این نهاد کمک رسان اعلام کرده است که باخانواده‌ها، تنها براساس نیازمندی‌ها و آسیب‌پذیری ‌شان کمک صورت می‌گیرد. با این حال شماری از مبصرین اقتصادی‌ این کمک‌ها را در جلوگیری از بحران بشری تاحدی مؤثر می‌خوانند.

باوجودی که همواره از گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان گزارش می‌شود، به تازگی برنامه جهانی‌غذا از رساندن کمک‌های بشری برای 15 میلیون افغان در سال جاری خبر می‌دهد.

این نهاد امداد رسان اعلام کرده است که با خانواده‌ها تنها براساس نیازمندی‌ها و آسیب‌پذیری‌آنان کمک صورت می‌گیرد.

با این حال محب‌الله شریف، مبصر اقتصادی این کمک‌ها را در کاهش فقر مؤثر می‌داند:”این کمک‌ها درجلوگیری از رفتن افغانستان به بحران بشری، واقعاً تاحد زیادی کمک کرده است و ملت افغانستان هیچگاهی آنرا فراموش نخواهد کرد.”

حفیظ‌الله، یکتن از باشندگان کابل نیز در این مورد دید مشابه دارد.

او می‌گوید:”اگر این کمک‌ها صورت نمی‌گرفت، وضعیت اقتصادی مردم از این هم بدتر می شد. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که با توجه به میزان بلند فقر و بیکاری، به کمک‌های شان ادامه دهند.”

از سویی هم عبدالجبارصافی، دیگر مبصر اقتصادی خواهان ادامه کمک‌های بشری با افغان‌ها بوده و درعین حال تاکید دارد که برای کاهش فقر به‌گونۀ بنیادی، باید برنامه ریزی دراز مدت صورت گیرد.

“نباید بیشتر متکی به کمک‌های بیرونی بود، زیرا با قطع این کمک‌ها وضعیت اقتصادی مردم بدتر خواهد شد. بناءً برای رفع این مشکل حکومت باید پروژه‌های عمرانی را تطبیق و برنامه‌های اشتغال زایی را ایجاد کند.”

اما امارت اسلامی در این راستا چه کرده است؟

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال چنین می‌گوید:”تلاش‌ها به هدف ایجاد فرصت‌های کاری به شدت ادامه دارد و درسال گذشته حدود 180 پروژه بزرگ وکوچک عمرانی درکشور تطبیق شده است و از این طریق صدها تن صاحب کار شده‌اند.”

درحالی از رساندن کمک‌های بشری به 15 میلیون تن در افغانستان خبر داده می‌شود که با وضع تحریم‌های اقتصادی و برخی عوامل دیگر، میزان فقر در کشور در حال افزایش است.

ازسویی هم نهادهای کمک‌رسان از کمبود بودجه برای ادامه فعالیت‌های بشری هشدار می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *