سخن انیس

یکی از راه‌های موفقیت، انعطاف‌پذیری‌ است

چه فرد باشد، چه ملت و چه حکومت، می‌تواند از راه انعطاف‌پذیری و مدارا به مدارج بلند مقاصد خویش برسد وهم به کرسی مقصود تکیه بزند.

چه فرد باشد، چه ملت و چه حکومت، می‌تواند از راه انعطاف‌پذیری و مدارا به مدارج بلند مقاصد خویش برسد وهم به کرسی مقصود تکیه بزند.
اکثر ملت‌ها و کشورها در روند ملت شدن، توسعه و در راه رسیدن به بالندگی و درخشندگی روز های بسا سیاهی را گذشتانده اند، چنانچه در این مسیر پرتلاطم در اعماق آتش جنگ و تباهی می‌سوختند و از فقر و بیچارگی همواره رنج می‌بردند، اما بنابرتعامل و انعطاف‌پذیری‌ای که داشتند به مرور زمان از حالت فلاکت‌بار جنگ، تباهی، فقر و بیچارگی عبور کردند و به قله‌های رفاه و آسایش رسیدند.
افغانستان نیز یکی از این کشورهایی است که بیش از چهل سال در آتش جنگ و خشونت سوخت و تمام هست‌وبودش توسط تجاوزات بیگانه‌ها، اشغال‌گری‌ها و جنگ‌های خانمان‌سوزِ حزبی، گروهی و… به باد فنا رفت.
این کشور، درد جان‌سوزی را سپری کرده است و زخم‌های عمیقی را هنوز در بدن خود دارد که حتی روح و روان این سرزمین، متأثر از جنگ، فقر و تباهی می‌باشد.
امروز که نعمت آزادی و آرامی توسط رهبری سالم امیران امارت اسلامی و جانبازی‌های مجاهدین به وجود آمده است، آبادی و شکوفایی کشور نیز از مهمات و ضروریاتی به شمار می‌رود که باید متحقق شود و ملت از چنگال فقر، بیکاری و بیچارگی، نجات پیدا کند.
روابط حسنه و مدارا با کشورها و جهان، واضح است که در آبادی و پیشرفت کشوری مانندِ افغانستان، نقش برجسته‌ای دارد و می‌تواند یک کشور بربادرفته و از پاافتاده را سرِ پا کند و مردم را از خاک فقر و بیچارگی بلند نماید.
امارت اسلامی افغانستان، توانست با خون پاک شهدا و شهامت مجاهدین؛ گلیمِ اشغالگری، فساد، کشت مواد مخدر و نا به‌سامانی‌ها را جمع کند، آزادی، امنیت و حکومت کاملاً اسلامی را جاگزین آن سازد.
اما بر امارت اسلامی این هم لازم است که از بیشتر انعطاف‌پذیری و مدارا کار بگیرد و برخی از خلاهایی که وجود داشته باشد را از راه حکمت و فرهیخته‌گی پُر نماید.
زیرا؛ برای ملت افغانستان، دشوار است که بیشتر ازاین در آتش فقر و بیچارگی‌ها بسوزند و زیر بار سنگین بیکاری و بدبختی جان بدهند.
این ملت مجاهد و شهیدپرور از حکومت خود می‌خواهند که زمینه‌ی اشتغال‌زایی، محو فقر و بیکاری را در اولویت برنامه‌های کاری خویش قرار بدهد و برای آبادی و شکوفایی کشور از شایستگی و جوهر استعداد جوانان، متخصصین و افراد مسلکی‌ و متعهد استفاده نماید، تا باشد این ملت زجرکشیده در کنار آزادی و آرامی، به نعمت اقتصاد و آبادی نیز دسترسی پیدا کنند و افغانستان جنگ‌زده و رنج‌کشیده را به بهشت روی زمین مبدل نمایند.
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:
با دوستان مروت، با دشمنان مدارا
حافظ «رح»
به امید افغانستان آباد، پرسعادت و مترقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *