افغانستان

کاهش حاصلات توت‌زمینی دربلخ

همزمان با فرا رسیدن فصل برداشت حاصلات توت‌زمینی در ولایت بلخ، شماری از دهاقین می‌گویند سرمای زمستان گذشته بر حاصلات این نبات تاثیرات منفی گذاشته است.

همزمان با فرا رسیدن فصل برداشت حاصلات توت‌زمینی در ولایت بلخ، شماری از دهاقین می‌گویند سرمای زمستان گذشته بر حاصلات این نبات تاثیرات منفی گذاشته است. آنان می‌افزایند که پرورش توت زمینی در ولایت  بلخ یک تجربه تازه است، اما فرآورده‌های آن در سال‌های اخیر خوب بوده است. مسئولان در ریاست زراعت بلخ نیز می گویند که در سال‌های اخیرعلاقمندی دهاقین  به کاشت توت زمینی بیشتر شده و همه ساله در این ولایت از 150 تا 200 جریب زمین، توت زمینی کاشته می‌شود.

شماری از دهقانان بلخی می گویند که امسال نسبت به سال‌های گذشته، به دلیل سردی هوا و نبود باران‌های موسمی در این ولایت، حاصلات توت‌زمینی کاهش یافته است.

جواد، یکی از دهاقین ولایت بلخ می‌گوید که در سال جاری حاصلات توت زمینی نسبت به سال‌های گذشته تا نصف کاهش خواهد یافت.

“حاصلات ما خیلی کم شده است. امسال حاصلات توت زمینی نسبت به سال‌های گذشته نصف شده است، چون در زمستان سال گذشته هوا بسیار سرد بود.”

حاصلات توت زمینی نه تنها به نفع دهقانان است، بلکه  در فصل جمع‌آوری آن برای ده‌ها تن دیگر نیز زمینۀ کار فراهم می‌گردد.

به گفتۀ شماری از دهاقین کاشتن توت زمینی زحمات زیادی دارد و به همین دلیل تعداد زیادی از مردم بیکار نیز مصروف کار می‌شوند.

مراد بای، یکی دیگر از دهاقین ولایت بلخ در مورد حاصلات توت زمینی می‌گوید:”زمین باید هموار شود و باید از انواع کود کیمیاوی و حیوانی برای پرورش توت زمینی استفاده شود. در این صورت است که حاصلات خوب از آن بدست می‌آید. زحمت زیاد دارد.”

از سوی دیگر مسئولان در ریاست زراعت ولایت بلخ از افزایش علاقمندی دهقانان به این زراعت خبر می‌دهند. آنان تایید می‌کنند که در سال‌ جاری، به دلیل سردی هوا و کاهش باران‌های موسمی حاصلات این نبات‌ کمتر شده است.

محمد حسن، مدیر ترویج ریاست زراعت و مالداری ولایت بلخ می‌گوید:”توت زمینی از 150 تا 200 جریب زمین در ولسوالی‌های شولگره، دهدادی، نهرشاهی و چمتال کشت می‌شود که دهقانان در سال‌های گذشته از آن حاصلات خوبی بدست آوردند.”

گفتنی است که کاشتن توت زمینی در ولایت‌های بلخ، هرات، کندز، فاریاب، ننگرهار، غزنی، میدان وردک، دایکندی و کابل رواج یافته است و این نبات در ولسوالی‌های بلخ، چمتال، نهرشاهی، دهدادی و شولگره ولایت بلخ حاصلات خوبی داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *