افغانستان

نمایشگاه قرآنکریم درفاریاب برگزار شد

یک نمایشگاه کتاب با عنوان نمایشگاه قرآنکریم در تالار ظهیرالدین فاریابی کتاب خانه عامه فاریاب، افتتاح گردید.

یک نمایشگاه کتاب با عنوان نمایشگاه قرآنکریم در تالار ظهیرالدین فاریابی کتاب خانه عامه فاریاب، افتتاح گردید.
این نمایشگاه کتاب باعنوان نمایشگاه قرآن کریم، به‌مناسبت ماه مبارک رمضان و تشویق جوانان به مطالعه از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فاریاب برگزار شد. دراین نمایشگاه بیش از 500 عنوان کتاب‌های اسلامی به شمول قرآنکریم با هماهنگی 4 کتاب‌فروشی درشهرمیمنه به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه از سوی ریاست اطلاعات وفرهنگ ولایت فاریاب برای سه روز برگزار گردیده است.
مولوی شمس‌الله محمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ فاریاب می‌گوید که این نمایشگاه به هدف ترویج فرهنگ مطالعه میان جوانان و تشویق آنان به کتاب‌خوانی، به‌خصوص مطالعه قرآن‌کریم و احادیث نبوی(ص) راه‌اندازی شده است.
وی مطالعه قرآن‌کریم، تفاسیر و احادیث نبوی را برای بلند بردن ظرفیت‌های ذهنی و فکری افراد جامعه مفید عنوان نموده و افزود که این اداره تلاش دارد با راه‌اندازی چنین نمایشگاه‌هایی درآینده نیز نقش سازنده خود را درترویج فرهنگ مطالعه ایفا نماید.
“هدف ما ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی است، به‌خصوص قرآن‌کریم که باید مسلمانان نسبت به دیگر کتاب‌ها با آن آشنایی بیشتر داشته باشند. آنها باید در ماه مبارک رمضان، بیشتر اوقات شان را صرف مطالعه تفسیر و ترجمه قرآن‌کریم نمایند.”
درعین حال مولوی حفیظ‌الله، رییس معارف فاریاب برگزاری این نمایشگاه را مقدس عنوان نموده و می‌گوید:”قرآن کریم کتابی است که سعادت مسلمانان وابسته به آن است. هرچه که ما این نمایشگاه را وسیع و گسترده بگیریم، هنوزکم است، چون سعادت ما، دانش ما و نیک بختی ما مرتبط با قرآن‌کریم است.”
او افزود که برای آشنایی مردم با فرهنگ مطالعه نیاز است که در ولسوالی‌ها و مناطق روستایی نیز کتابخانه‌های کوچک و بزرگ ساخته شود.
شماری از بازدید کنند‌گان این نمایشگاه نیز چنین برنامه‌ها را برای تشویق جوانان به مطالعه خوانده و می‌گویند که در سال‌های اخیر فرهنگ مطالعه در ولایت فاریاب کم‌رنگ شده است.
آنان دلایل کم رنگ شدن فرهنگ مطالعه را رو آوردن بیشتر جوانان به انترنت و شبکه‌های اجتماعی، افزایش فقر، نبود زمینه‌های اشتغال و نبود کتابخانه‌های مجهز می‌دانند.
یکی از بازدید کنندگان گفت:”قرآن کریم کتاب دنیا و آخرت است، کامل ترین و بزرگترین کتاب ما است. تمام ترقی و تمدن، اکتشافات عصر جدید از برکت علم و دانش و کتاب است، لیکن متاسفانه جوانان ما امروزه به فیسبوک و انترنت مصروف استند.”
نبیل نیایش یک تن دیگر از بازدیدکنندگان این نمایشگاه چنین می‌گوید:”برگزاری چنین نمایشگاه‌های کتاب می‌تواند جوانان را به کتاب خوانی تشویق و ترغیب نماید. تداوم همچو برنامه‌ها می‌تواند زمینه را برای تشویق و مطالعه جوانان بیشتر بسازد.”
این در حالیست که جوانان زیادی در فاریاب و دیگر ولایت‌ها می‌گویند که پس از تغییر نظام درکشور فقر و بیکاری افزایش یافته و باعث ناامیدی آنان به آینده و حتی کتابخوانی و مطالعه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *