افغانستان

امیدواری‌ برای پایان خشک‌سالی هم‌زمان با بارندگی‌های پسین در کشور

مقام‌ها در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری ابراز امیدواری می‌کنند که کشاورزان پس از بارندگی‌های اخیر در کشور از خشک‌سالی‌هایی که وجود داشت، تا حدی رهایی یابند.

مقام‌ها در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری ابراز امیدواری می‌کنند که کشاورزان پس از بارندگی‌های اخیر در کشور از خشک‌سالی‌هایی که وجود داشت، تا حدی رهایی یابند.
مصباح الدین مستعین، سخنگوی این وزارت، می‌گوید که امارت اسلامی برای رسیدگی به حالات اضطرار برخاسته از خشک‌سالی آمادگی دارد. مصباح الدین مستعین گفت: «خشک‌سالی‌ها در سطح دنیا رو به افزایش است. افغانستان هم یک جزء دنیا است و کشور هم در سال‌های گذشته با افزایش خشک‌سالی مواجه بود؛ اما بارندگی‌های اخیر در سال جاری ما را امیدوار بر این ساخت که نسبت به پیش‌بینی‌های مان کمتر از این بابت آسیب‌پذیر خواهیم بود.»
اما برخی از کشاورزان در بخش‌های گوناگون کشور از خشک‌سالی و عدم بدست آوردن حاصلات مطلوب ابراز نگرانی می‌کنند.
غلام علی، یک دهقان می‌گوید: «پارسال خشک‌سالی بی حد بود. تا ۲۵ روز هم زمین‌های خود را آب داده نتوانستیم. امسال هم به خدای پاک معلوم است که چه می‌شود.»
اتاق زراعت و مالداری یکی از دلایل افزایش خشک‌سالی در کشور را عدم مدیریت آب‌های کشور در سال‌های پسین می‌داند.
میرویس حاجی‌زاده، معاون اتاق زراعت و مالداری، می‌گوید که اگر بندهای آب گردان تازه و نیمه تمام در نقاط گوناگون کشور ساخته شوند، افغانستان از رهگذر تولید محصولات کشاورزی به خودبسندگی می‌رسد. آقای حاجی‌زاده گفت: «متأسفانه آب ما بدون مدیریت به کشورهای همسایه رفته است. در گذشته‌ها بیش‌تر رفته است. مثل کانال قوش‌تیپه، بند کمال خان، کانال آب کنر هم اگر به گونه‌ی معیاری ساخته شوند، افغانستان با خشک‌سالی روبه‌رو نمی‌شود.»
بربنیاد اطلاعات اتاق زراعت و مالداری، افغانستان سالانه تا ۸۰ میلیارد مترمکعب آب از بارش باران و برف‌باری بدست میاورد و هزینه سالانه‌اش از آب تا ۲۵ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *