سیاسی

فصل جدید مناسبات سیاسی دستگاه دیپلوماسی حکومت افغانستان

امارت اسلامی افغانستان دارای سیاست خارجی متوازن و اقتصاد محور و خواهان داشتن روابط دوستانه با همه کشورهای جهان به خصوص کشور های منطقه می‌باشد

حیات الله “سروری”
امارت اسلامی افغانستان دارای سیاست خارجی متوازن و اقتصاد محور و خواهان داشتن روابط دوستانه با همه کشورهای جهان به خصوص کشور های منطقه می‌باشد، گفته می‌توانیم که تلاش‌های صورت گرفته برای کسب مشروعیت از سوی هیچ‌کشوری تاهنوز منجر به نتایج مثمر نشده، با این وجود امیدوار هستیم در سال جدید هجری خورشیدی بتواند دستگاه دیپلوماسی روابط و مناسبات سیاسی خود را با کشورهای منطقه و جهان تقویت بیش‌تر کند و در نتیجه تعاملات مثبت با جهان و ایجاد روابط دوستانه مشروعیت بین‌المللی را نیز حاصل نماید.
باید بگویم نشست بین المللی با محوریت بحث روی امنیت و اقتصاد در باره‌ افغانستان باعث تقویه سیاسی واقتصادی افغانستان خواهد شد و علی رغم این مسئله هیچ کشور نمی خواهد که از تحولات افغانستان و اصل تعامل با امارت اسلامی به دور باشد‌.
اراده امارت اسلامی افغانستان واضح وآشکار است و برای مبدل ساختن افغانستان به مرکز ثبات و همکاری‌های اقتصادی مصمم می‌باشد واین امر هم جهت با منافع کشور های همسایه ومنطقه است.
جهان پیش‌شرط‌هایی را که برای شناسایی و تعامل با امارت اسلامی افغانستان ارائه داشته اند باید در پیرامون خواسته هایشان تجدید نظر کنند تا اینکه نشست ها بستر ساز و فرصتی برای پیشرفت های تازه در امر همکاری منطقه یی و فرامنطقه یی گردد. آن وهله است که به یک زبان مشترک دست پیدا می‌‎کنند زبانی که بتواند بسترساز تعامل به نفع همکاری های دو جانبه و چند جانبه منجر گردد.
با اینکه امارت اسلامی افغانستان تااکنون به رسمیت شناخته نشده اما در برقراری روابط با شماری از کشورهای همسایه و منطقه موفقانه عمل کرده و دیپلوماسی قوی در پیش داشته است و برعلاوه کشورهای منطقه هم به هیچ عنوان افغانستان را به انزوای سیاسی قرار داده نمی‌توانند که در چنین حالت باعث بی ثباتی در منطقه خواهد گردید و نتایج مطلوب نخواهد داشت؛ زیرا از این جهت افغانستان از نگاه ژئوپلیتیک یک منطقه حساس بوده و آسیای مرکزی را با آسیای جنوبی وصل می کند واین موقعیت جغرافیایی در منطقه خیلی مهم بوده است.
در حال حاضر تعدادی از کشور های تأثیرگذار منطقه نمایندگی‌ های افغانستان را به امارت اسلامی سپرده اند و روابط خوبی با امارت اسلامی افغانستان برقرار کرده اند در این شرایط ایجاب می کند که دیگر کشورها نیز امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت بشناسند.
باید گفت کشورهای منطقه و جهان تحت تاثیر سیاست خارجه خصمانه امریکا قرار گرفته اند و بر اثر آن مستقلانه تصمیم گرفته نمی‌توانند تا امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند اما بدانند خوشبختانه حکومت امارت اسلامی افغانستان یک حکومت قوی بوده که صد فیصد خاک خود را در کنترول دارد، درنتیجه باید بگوییم روابط با امارت اسلامی افغانستان درکل به نفع شان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *