اسلامی

قرآن کریم، بهترین رهنمای بشریت است

ماه رمضان را بهار قرآن می نامند زیرا در این ماه بزرگترین معجزه، کتاب و کلام حق تعالی شرف نزول یافته که آن را فرقان نامیده است. از هرگونه عیب و نقصان مبرا است و تا قیام قیامت برای انسان ها هدایت و قانون جامع است.

احمد خالد

ماه رمضان را بهار قرآن می نامند زیرا در این ماه بزرگترین معجزه، کتاب و کلام حق تعالی شرف نزول یافته که آن را فرقان نامیده است. از هرگونه عیب و نقصان مبرا است و تا قیام قیامت برای انسان ها هدایت و قانون جامع است.

قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان است که به عین الفاظ توسط فرشته وحی جبرئیل علیه السلام از جانب خداوند سبحان و از لوح محفوظ در ماه مبارک رمضان بر قلب و زبان محمد(ص) آخرین پیامبر اسلام در مدت 23 سال نازل شده است. حضرت محمد(ص) آنرا بر گروهی از اصحاب خود خوانده و کاتبان وحی آن را با نظارت مستقیم و مستمر پیامبر(ص) نوشته اند. حافظان بسیاری از میان اصحاب پیامبر(ص) قرآن را حفظ و به تواتر نقل کرده اند در عصر پیامبر(ص) نگاشته شده و در زمان خلافت حضرت عثمان رضی الله عنه از سوره فاتحه تا سوره الناس در 114 سوره مدون گردید. متن آن متواتر، قطعی الصدور و تلاوت و یاد گرفتن آن بر هر مسلمان ضروری می باشد. برای این که قرآن کریم بهترین کتاب رهنمای بشریت است با داشتن رهنما به آسانی می توانیم به مقصدی که همان خیر و فلاح دنیوی و اخروی است برسیم.

در مجموع قرآن عظیم الشأن دارای (30) پاره، (114) سوره، (7) منزل، (14) سجده 540 رکوع و 6236 آیت می باشد.

به همین ترتیب قرآن کریم دارای ( 77،439-78،635) کلمه، (330733) حرف، (130360) زبر و (51267) زیر، (42276) پیش، (62462) جنگ انداز، (24697) شد، (3015) مد منفصله، (2101) مد متصله و به همین ترتیب (150564) نقطه می باشد. از جمله سوره ها، 86 سوره مکی و 28 سوره مدنی است.

قرآن کریم 13 سال در مکه مکرمه و 10 سال در مدینه منوره نازل شده است.

قرآن کریم به سه قسمت تقسیم گردیده که عبارت اند از وحدانیت الله، قصص و احکام

نه تنها که عبارات از نظر دستوری در قرآن کریم صحیح و با ظرافت خاص ذکر گردیده، ریاضیات و آمار و ارقام نیز جذابیت و توازن ویژه ای را در خود جا داده است.

بناءً قرآن کریم بر ترین و مهمترین نعمتی است که خداوند سبحان به انسان ارزانی داشته است و تنها و تنها در سایه‌ی تعالیم والای قرآنی می توان به کمال نهایی خود رسید و در روشنایی تلاوت این کتاب مقدس که سرچشمه خوبی ها و وسیله یی است برای بدست آوردن نعمات اعم از مادی و معنوی در پرتو رهنمایی های آن عمل کرده بدون شک کامیاب و سرفراز خواهیم گردید.

حالا در ماه نزول قرآن و بهار قرآن «ماه مبارک صیام» باید تلاش بیشتر نمود با ذکر و تلاوت قرآن عظیم الشأن کلام الهی از فیوضات و برکات بیشتر آن فیض برده، روح خود را با معانی و رهنمودهای عالی آن صیقل نموده به قلب های خود آرامش بخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن