اجتماعی

نقش شجاعت در تقویه‌ی تقوا و دانش

انسان‌ها با کمالات صعود می‌کنند و خصوصاً با کمال تقوا و علم می‌توانند عزتمندانه صعود کنند، شهرت نیک پیدا نمایند و افتخار ملت‌ها شوند.

احمدشاه
انسان‌ها با کمالات صعود می‌کنند و خصوصاً با کمال تقوا و علم می‌توانند عزتمندانه صعود کنند، شهرت نیک پیدا نمایند و افتخار ملت‌ها شوند.
اکثر اشخاصی‌که به‌قله‌های شامخ شهرت و سعادت رسیده اند؛ بیشتر کسانی بوده اند که با بال‌های تقوا و علم پرواز کرده و ارتفاع گرفته اند.
دانشمندی گفته است:
«شخصیت به لحاظ علم، فوقیت به لحاظ تقوا»
بدون شک انسان، با علم، شخصیت و اهمیت پیدا می‌کند و با تقوا و طهارت، مقام رفیعی را در نزد رب‌العالمین ازآن خود می‌‌نماید و نسبت به دیگران جایگاه بلندی را تسخیر می‌کند.
اما، این هردو بیشتر بستگی به شجاعت دارند و انسان‌های شجاع استند که تقوا پیشه می‌کنند و همچنان با تحمل مشکلات، علم فرا می‌گیرند و با اراده‌ی آهنین در مقابل هجوم دشواری‌ها می‌ایستند.
واضح است که؛ اگر جوهر شجاعت نباشد، کسی نمی‌تواند راه تقوا را بپیماید و با دشواری‌های طاقت‌سوز و جانکاهِ فراگیری علم و دانش، دست‌وپنجه نرم نماید.
تصمیم و قاطعیت جزئی از فضیلت و برجستگی انسان‌های شجاع و متین است.
وقتی‌که انسان شجاعت داشته باشد، تصمیم و قاطعیت نیز می‌داشته باشد و وقتی اراده و قاطعیت موجود بود، حقّا که به سختی‌ها تن در نمی‌دهد و می‌تواند برای به دست آوردن گوهر تقوا و دانش، به خوبی بتابد.
وقتی که تاریخ اسلام و مسلمین را به دقت مطالعه کنیم در می‌یابیم؛ تمام انبیا(ع)، اولیاءالله، علما و دانشمندان از شجاعت و دلاوری ویژه‌یی برخوردار بوده اند و در مقابل هیچ‌گونه استکبار، زورگویی و زرق و برقِ مادیات تن در نداده اند و در ره حق و عدالت، تقوا و علم، چون کوه فولادین استقامت و ایستادگی کرده اند.
بلی!
جهاد و سنگرداری که یکی از اجزای مهم تقوا و عبادت است، نیز پیوند عمیقی با شجاعت دارد و سنگرداری، پاسداری، شب‌زنده داری و پرهیزگاری همه از انسان‌ها شجاعت می‌طلبند و با جوهر شجاعت می‌توان این گوهرهای گران‌بها را به دست‌ آورد.
انسان‌های بی‌جرئت و بزدل، هیچ‌گاه نمی‌توانند الگوی تقوا و علم باشند، چون در این مسیر موانع و بن‌بست‌هایی وجود دارند که با مشعل ایمان و شمشیر شجاعت می‌توان ازآن‌ها عبور کرد.
شجاعت اگرچه یک جوهر و هدیه‌ی الهی است که برای هرکسی میسر نیست، اما باید آن را آموخت و این مشعل درخشان و شمشیر جوهردار را در دست گرفت.
غیرت‌آموزی نیز یکی از آموزه‌های اسلام است و برای مشق و تمرین آن تاکید زیادی صورت گرفته است.
به دست‌گرفتن اسلحه‌ی جهاد، خود یکی از آموزه‌هایی است که جوهرِ جرئت و شجاعت را صیقل می‌زند و انسان را سرسخت و پراستقامت می‌گرداند.
مادران، پدران و استادان مسلمان باید برای فرزندان و شاگردان خویش، درس جرئت و شجاعت بیاموزند، تا بتوانند نسل‌ها در آینده کوشا، مبارز، مجاهد، خستگی‌ناپذیر در تمام عرصه‌ها و خصوصاً در عرصه‌ی علم و تقوا به بار بیایند.
در فتح، پیروزی و تمدن اسلامی، شجاعت نقش بسزایی داشته است و مسلمانان شجاع برای بلندنگه داشتن پرچم پیروزی و تمدن نقش عمده و انکارناپذیری را ایفا کرده اند که تاریخ اسلام آن را در حافظه‌ی خویش ثبت و جاویدانی کرده است.
وقتی که ما زندگی‌نامه پیامبران الهی، اصحاب کرام، امامان و پیشوایان دین را می‌خوانیم؛ در می‌یابیم که جوهر شجاعت آنان چقدر تابنده بوده و جرئت و غیرت در زندگی شان، چه نقشی را ایفا کرده است.
پس بر مسلمان لازم است که جوهر شجاعت خویش را بیشتر از پیش، پالایش دهد و در راه تقوا، دانش و تمدن ازاین جوهر ارزشمند و خداداد خویش استفاده‌ی اعظمی نماید.
تا باشد موفقیت چشم‌گیری نصیب شان شود و با این شمشیر جوهردار، غول‌های بی‌تقوایی، بی‌علمی و ناکارآیی را مغلوب گرداند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *