اسلامی

ماه رمضان چگونه اثبات می گردد ؟

رویت هلال ماه رمضان: اگر یک فرد عادل و راستگو هلال ماه رمضان مبارک را ببیند، گواهی او برای اثبات هلال کافی است. این در صورتی است که آسمان صاف باشد و اگر آسمان ابری بود و ماه رویت نشد، باید سی روزماه شعبان را کامل نماید.

تلخیص از داکترحسین گله داری .

ماه مبارک رمضان به دو گونه اثبات

می شود :

رویت هلال ماه رمضان: اگر یک فرد عادل و راستگو هلال ماه رمضان مبارک را ببیند، گواهی او برای اثبات هلال کافی است. این در صورتی است که آسمان صاف باشد و اگر آسمان ابری بود و ماه رویت نشد، باید سی روزماه شعبان را کامل نماید.

پیامبر «ص»می‌فرماید: با دیدن ماه روزه بگیرید و با دیدنش افطار کنید. پس اگر به خاطرابری بودن آسمان  هلال برشما پوشیده بود، سی روز ماه شعبان را کامل کنید.

لازم به تذکاراست که برای اثبات شوال گواهی یک نفر کافی نیست بلکه باید دو نفر عادل گواهی دهند، درصورت دیده نشدن ماه، باید سی روز روزه گرفت .

حکم روزۀ رمضان مبارک:

روزه ماه مبارک رمضان پایه و رکن سوم  اسلام است  و بر همه کسانی که شرایط  لازم را داشته باشند فرض و واجب است. روزه در ماه شعبان سال دوم هجری واجب گردید. ووجوب روزه با نص صریح قرآن و سنت رسول الله «ص » ثابت است.

قرآن کریم می‌فرماید: ترجمه «ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه بر شما فرض شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند، فرض شده بود، تا پرهیزگار شوید» بقره 183

می‌فرماید:

ترجمه «ماه مبارک رمضان، ماهی است که قرآن برای راهنمایی و هدایت مردم که نشانه‌های هدایت، وجدا کننده میان حق و باطل در آن است نازل شده. پس کسی که در ماه مبارک رمضان حاضر باشد، باید روزه بگیرد. آن کسی که بیمار یا در سفر است ، روز های دیگری را بجای آن» روزه بگیرد بقره 185 « خداوند برای شما آسانی می‌خواهد ، سختی و زحمت شما را نمی‌خواهد، برای این که این روزها را کامل کنید  و خدا را به خاطر این که شما را هدایت کرده بزرگ بشمرید. باشد که سپاس گزاری کنید.»

رسول الله« ص»می فرماید:

« اسلام بر پنج پایه و اساس بنا شده است:

1 – گواهی دادن به این  که نیست معبودی به حق بجز خدای یکتا و این که «محمد ص» فرستاده اواست.

2 – برپاداشتن نماز .3 – پرداخت زکات

4  – حج خانه خدا 5 – روزۀ رمضان.

همچنین امت اسلامی برواجب بودن روزۀ رمضان مبارک اجماع و اتفاق دارند ویکی ازارکان و پایه‌های اساسی اسلام  و از مسلمات  و ضروریات دین به شمار می‌آید و کسی که آن را انکار کند کافر و از دین اسلام مرتد می‌گردد.

شبیر احمد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *