افغانستان

برنامه جهانی غذا از نبود بودجه برای کمک به افغانستان هشدار داد

برنامه جهانی غذا (WFP) هشدار داده است که اگر این سازمان بودجه دریافت نکند، تا چند روز دیگر غذای ۹ میلیون تن در افغانستان قطع خواهد شد.

برنامه جهانی غذا (WFP) هشدار داده است که اگر این سازمان بودجه دریافت نکند، تا چند روز دیگر غذای ۹ میلیون تن در افغانستان قطع خواهد شد.

این سازمان در صفحۀ تویترش گفته است که برای کمک به ۱۳ میلیون تن در ماه اپریل به ۹۳ میلیون دالر نیاز دارد و برای شش ماه آینده به ۸۰۰ میلیون دالر نیاز خواهد داشت.

شاو وی لی، نمایندۀ برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته است که گرسنگی فاجعه‌بار درها را در افغانستان می‌زند و تا زمانی که حمایت‌های بشردوستانه صورت نگیرد، صدها هزار افغان دیگر برای زنده ماندن به کمک نیاز خواهند داشت.

دیوید بیسلی، رییس عمومی این سازمان نیز در تویترش گفته است که اگر به مسایلی که باید سریع، موثر و راهبردی رسیدگی شود، پرداخته نشود، «من نگران هستم که امسال بی‌ثباتی گسترده در سراسر جهان داشته باشیم».

به گفتۀ رییس عمومی برنامه جهانی غذا، «امنیت غذایی» برای «صلح و ثبات» روی زمین «حیاتی» است.

آقای بیسلی پیش از این گفته بود که میلیون‌ها تن را در افغانستان گرسنگی و قحطی تهدید می‌کند و به گفتۀ وی جهان نمی‌تواند در این زمان به مردم افغانستان پشت بگرداند.

بر اساس این گزارش، نفوس افغانستان در سال گذشته میلادی از مرز ۴۳ میلیون تن گذشته و سالانه ۲.۳ درصد رشد نفوس دارد که بالاترین رقم را در منطقه نشان می‌دهد.

اوچا گفته است که در سال روان میلادی ۲۸.۳ میلیون تن (دو سوم جمعیت افغانستان) برای زنده ماندن به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت، چون این کشور سومین سال متوالی خشکسالی و دومین سال رکود اقتصادی شدید را تجربه می‌کند.

در گزارش آمده است: «۱۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ با گرسنگی حاد روبرو هستند، از جمله شش میلیون تن در سطوح اضطراری عدم مصوونیت غذایی، یک قدم با قحطی فاصله دارند – و یکی از بالاترین آمار در سراسر جهان است. وخامت در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ به دلیل تاثیرات همزمان زمستان، قیمت‌های بالای مواد غذایی، کاهش درآمد و بیکاری و تداوم افت اقتصادی پیش‌بینی می‌شود.»

اوچا تاکید کرده است که بحران اقتصادی افغانستان گسترده است. فقر اقتصادی، تعزیرات اقتصادی کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده و خشکسالی‌های پیهم نیز به این مشکلات اقتصادی و بحران بشری افزوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *