افغانستان

مولوی عتیق الله عزیزی: موسسات و سازمان های بین المللی پروژه های ناتمام را تکمیل کنند

مولوی عتیق الله عزیزی، معیین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ، در مصاحبه با آژانس باختر گفت: آثار و میراث‌های تاریخی و باستانی، سرمایه ملی کشور است که ارزش‌های تاریخی، اقتصادی و سیاحتی دارد و حفاظت، استحکام و بازسازی آنها  مسئولیت و مکلفیت مشترک امارت اسلامی و مردم است.

مولوی عتیق الله عزیزی، معیین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ، در مصاحبه با آژانس باختر گفت: آثار و میراث‌های تاریخی و باستانی، سرمایه ملی کشور است که ارزش‌های تاریخی، اقتصادی و سیاحتی دارد و حفاظت، استحکام و بازسازی آنها  مسئولیت و مکلفیت مشترک امارت اسلامی و مردم است.

عزیزی افزود در چند دهه اخیر در افغانستان «انارشیزم» و هرج و مرج حاکم بود، گروه‌های مافیایی در اینجا مسلط و حاکم بودند، حاکمیت قانون نبود و آثار تاریخی و مناطق تاریخی در معرض قاچاق و غصب قرار داشت. اما با حاکمیت دو باره امارت اسلامی افغانستان،   یک نظام  واحد در کشوربه میان  آمده است  و اقدامات لازم برای حفاظت از آثار، حفاظت از اماکن تاریخی و جلوگیری از قاچاق در سطح کشور انجام شده است.

هم‌چنان از تمامی مسئولان و مقامات امنیتی در مرزها و میدان‌های هوایی کشور خواست که در امر حفاظت از آثار تاریخی با جدیت بیشتر عمل کنند و در گرفتاری و بازداشت  افرادی را که اقدام به قاچاق آثار تاریخی می‌‌کنند، همکاری بیشتر کنند.

مولوی عتیق الله عزیزی گفت: ما به این باوریم که توجه به امور فرهنگی و تاریخی، وابسته به همکاری جامعه جهانی نیز است که آنان باید در حفاظت و احیای این گنجینه‌ها و آثار تاریخی با افغانستان کمک و همکاری کنند؛ فرق نمی‌کند که این کمک‌ها تخنیکی باشد، یا آموزشی.

او اطمینان داد که موسسات، باستان شناسان و گردشگران اکنون می‌توانند، به هر نقطه ی از افغانستان سفر کنند و به کمک با وزارت اطلاعات و فرهنگ کمک بشتابند٬ موسسات همکار بهانه های را که اهداف سیاسی دارد؛ از خود دور کند و مسایل فرهنگی را از سیاست جدا بدانند.

معین فرهنگ و هنر، از کشورهای دوست و مؤسسات فرهنگی که روی آثار و آبده های تاریخی در افغانستان کار کرده اند؛ خواست تا فعالیت خود را از سر بگیرند و پروژه های ناتمام را تکمیل کنند.

عزیزی وعده داد که وزارت اطلاعات و فرهنگ، به حفظ آثار تاریخی معدن مس عینک لوگر توجه کامل دارد و اکنون این وزارت بر اساس یک طرح، کار عملی را برای حفظ بهتر آثار آن ساحه تاریخی آغاز کرده است.

به گفته عزیزی؛ معدن مس عینک برای افغانان ارزش اقتصادی و فرهنگی دارد و وزارت اطلاعات و فرهنگ در تلاش است که هم منافع اقتصادی آن به افغانان برسد و هم آثار فرهنگی و تاریخی آن مصئون بماند.

معین فرهنگ و هنر، وزارت اطلاعات و فرهنگ، از هموطنان خواست که در حفاظت از آثار و آبدات تاریخی کشور همکاری جدی داشته باشند.

مولوی عزیزی از جهانیان خواست که در پرتو فرصت های  موجود  مکلفیت‌های اخلاقی  خود را در حفاظت از آثار و آبدات تاریخی افغانستان ادا کنند و با وزارت اطلاعات و فرهنگ در حفظ و احیای آثار و آبدات کمک نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *