افغانستان

بی‌ثباتی کلدار پاکستانی، سبب زیان‌های مالی برای صرافان و تاجران هلمند

درماه های خیر روپیه پاکستانی در برابر پول افغانی و دالر ثبات خود را از دست داده و با این حال صرافان، تاجران و مردم عادی لشکرگاه مرکز هلمند  از این ناحیه بیشترآسیب دیده اند.

درماه های خیر روپیه پاکستانی در برابر پول افغانی و دالر ثبات خود را از دست داده و با این حال صرافان، تاجران و مردم عادی لشکرگاه مرکز هلمند  از این ناحیه بیشترآسیب دیده اند.

جاوید احمد یک تن از صرافان در لشکرگاه مرکز هلمند می‌گوید که بی ثباتی روپیه پاکستانی به صرافان و تاجران این ولایت زیان های زیادی مالی وارد کرده است.

او می‎گویند که بزرگترین مشکل این ولایت، کمبود پول افغانی است تا صرافان و تاجران، تمام خرید و فروش خود را به افغانی انجام دهند.

“خسارات زیادی دیده ایم، حد ندارد، اما سرمایه مردم ولایت های هلمند، ارزگان و کندهار همه به کدار بوده و تمام داد و ستد مردم به کلدار است.”

محمد امین یکی دیگر از صرافان می‌گوید که دولت باید جلو داد و ستد کلدار گرفته و مشکل کمبود پول افغانی را حل کند  تا مردم متضرر نشوند.

“کلدار پاکستانی به صرافان  ومردم عام خسارات زیادی وارد کرده است، دولت باید افغانی را افزایش داده و جلوی داد وستد کلدار را بگیرد.”

حاجی روزی خان، رییس اتحادیه صرافان هلمند نیز می‌گوید که در نتیجه بی ثباتی کلدار پاکستانی، صرافان و تاجران این ولایت، میلیون ها افغانی زیاد دیده اند.

“صرافان و تاجران همه متحمل ضررهای هنگفتی شده اند، زیرا تاجران، اجناس را به دالر می خرند و به کلدار می فروشند، تا جایی که ما معلومات داریم، هر صراف و تاجر در روز از 10 تا 30  لک کلدار ضرر میکنند.”

در همین حال، مولوی محمد قاسم ریاض معاون ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند، از ترویج پول افغانی خبر داده و برای مبارزه علیه وضعیت کنونی وعده می‌دهد و می‌گوید که کمبود پول افغانی را حل خواهند کرد.

“مقامات ولایت هلمند با شماری از صرافان، تاجران، و دکانداران برای ترویج پول افغانی صحبت کرده و از داد و ستد افغانی در خرید وفروش روزمره شان وعده سپرده اند.”

گفتنی است که این تنها ولایت هلمند نیست که بی ثباتی روپیه پاکستان به صرافان، تاجران و مردم عام زیان وارده است، بلکه در برخی ولایت‌های دیگر کشور نیز بی ثباتی روپیه پاکستانی سبب زیان‌های مالی مردم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *