اجتماعیمقالات

فشرده مهم‌ترین دست‌آوردهای امارت اسلامی طی سال ۱۴۰۲ هجری شمسی

نویسنده: ح.ن

(قسمت هشتم)

اصلاحات و شفافیت در پروسه امتحانات

به منظور افزایش موثریت در پروسه های امتحانات و نیز تامین شفافیت و اصلاحات در این بخش، برنامه ستراتیژیک توسط کمیته متخصصان اداره ملی امتحانات، تدوین و اجرایی شده است. از آنجاییکه در این زمینه هیچ برنامه ای از قبل وجود نداشت، تدوین برنامه ستراتیژیک یک دست آورد بزرگ در تعیین مسیر کاری این اداره محسوب می شود.

همچنان به منظور معیاری ساختن سیستم ها در حوزه امتحانات، طرزالعمل ها و مقررات اداره مربوطه مجددا بررسی شده و کار روی ایجاد قانون جامع برای اداره ملی امتحانات آغاز شده است تا تمام مراحل مربوط به امتحانان، صلاحیت های اداره ملی امتحانات و اداره های ذیربط در امتحانات تعیین شود.

تجدید سیستم امتحان کانکور

از آنجاییکه سیستم کنونی کانکور در کشور کهنه شده است و از طرف دیگر دنیا با گذشت زمان تغییرات و سهولت های لازم را در این زمینه ایجاد می کند، امارت اسلامی در تلاش است با تجدید سیستم در زمینه کانکور، امکانات مختلفی را ایجاد نماید. با تجدید سیستم کانکور، یک سیستم امن، معیاری و بین المللی که متشکل از امتحانات مختلف از جمله امتحان آنلاین و دیجیتلی است، ایجاد می شود.

اصلاح بانک سوالات

مهمترین بخش امتحان، بانک سوالات است. اکثر شرکت کننده گان از تهیه نوع سوالات، ترجمه اشتباه سوالات، مشکل بودن سوالات و سایر موارد دیگر شکایت داشتند. امارت اسلامی برای حل مشکلات متذکره و آوردن اصلاحات تلاش هایی را انجام داده است، چنانچه در جریان یک سال اخیر، اصلاحات قابل توجهی به میان آمده است. همچنان برای هر موضوع، اساتید خبره تعیین گردیده و مطابق به هر رشته سوالات معیاری به زبان های دری، پشتو، انگلیسی و عربی تهیه شده است.رقابل یاد آوری است که برای کانکور سال ۱۴۰۲، از نصاب تعلیمی موجود؛ سوالات معیاری و مرتبط به زبان های پشتو و دری تهیه شده است. همچنان برای فارغان خارج از مرز امکانات طرح سوالات به زبان های انگلیسی و عربی فراهم شده که یکی از دست آورد های مملوس در زمینه می باشد.

با تدوام ایجاد تسهیلات برای شرکت کننده گان کانکور، معیاد تعیین شده افزایش یافته، چنانچه وقت امتحان از دو ساعت به چهار ساعت افزایش یافته که با این امر فرصت لازم برای اشتراک کننده گان کانکور در حل سوالات فراهم شده است.

دقت در ثبت اطلاعات بایومتریک

برنامه ثبت اطلاعات بایومتریک در تمام امتحانات به خوبی اجرا شده است. طی یک سال اخیر، اطلاعات بایومتریک بیش از ۳۵۰ هزار شرکت کننده برای تمامی امتحانات ثبت شده و همه شرکت کننده گان کانکور در محل امتحان بررسی مجدد شده اند. قابل ذکر است که در یک سال گذشته، بالاثر انفاذ این سیستم، از تقلب و حق تلفی به صورت قطعی جلوگیری به عمل آمده است می توان آنرا به حیث یک دست آورد خوب در زمینه برشمرد.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن