اجتماعیمقالات

فشرده مهم‌ترین دست‌آوردهای امارت‌اسلامی طی سال ۱۴۰۲ هجری‌شمسی

تطبیق احکام شریعت اسلامی

انجام دستور الهی و تطبیق احکام شریعت اسلامی از اولویت‌های مهم و اساسی امارت اسلامی است. به همین هدف، در اولین اقدام، وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر در کابینه امارت اسلامی ایجاد و به فعالیت آغاز نمود. فعالیت‌های این وزارت متمرکز بر تطبیق احکام و ارشادات دین مقدس اسلام است. در همین راستا مسئولان و کارمندان وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر برای آموزش و تطبیق احکام الهی از راه‌های مختلف تلاش کرده اند.

برای پیگیری تطبیق احکام اسلامی و رعایت آن در جامعه و ادارات دولتی و غیر دولتی، وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر از عملی شدن دستورات دینی به طور مستمر نظارت داشته است.

به هدف جلب کمک در زمینه تحکیم معروفات و رفع منکرات، جلسات پی‌هم به منظور تحکیم روابط خوب میان امامان مساجد، وکلای گذر و محتسبین در سطح مرکز، ولایات و ولسوالی‌ها برگزار شده که نتایج مثبتی در راستای اصلاح جامعه داشته است. همچنین در این مدت از نحرافات اسلامی و رسوم و عنعنات ناپسند که باعث تخریب جامعه و عقاید مردم می‌شود، نیز جلوگیری شده است.

بخاطر نظارت از تطبیق احکام اسلامی، ریاست دعوت و ارشاد در هر اداره امارتی ایجاد گردیده که این ریاست ضمن نظارت از نحو تطبیق احکام اسلامی، برنامه‌ها و دروس عقیدتی را نیز به کارمندان ادارات امارتی آموزش میدهند.

همچنین برای ترویج ارزش‌های اسلامی و رعایت آن در امور روزمره، اشتهارات رهنمودی در مکان‌های عمومی نصب گردیده و برنامه‌های دینی و عقیدتی نیز طور دوامدار از طریق رسانه‌های دولتی و خصوصی، پخش و نشر می‌گردد.

افزون بر آن، برای ترویج هرچه بیشتر ارزش‌های اسلامی و تطبیق احکام الهی، اقدام به ایجاد مدرسه‌های دینی در هر ولایت و ولسوالی شده است و همچنین 100 هزار بست اساتید دینی نیز در همین راستا اختصاص داده شده است.

منطبق ساختن قوانین و مقررات اداری با شریعت اسلامی، حذف موضوعات غیر اسلامی از نصاب تعلیمی و تحصیلی، تهیه دفتر جداگانه برای کارمندان اناث و بستن آرایشگاه‌های زنانه برای جلوگیری از ترویج بی حجابی، از اقدامات دیگری می‌باشد که در زمینه تطبیق احکام اسلامی انجام شده است. برعلاوه، در یک سال گذشته فرامین، دستورات و لوایح رهبری امارت اسلامی در نهادهای امارتی در سراسر کشور به منظور امر به معروف و نهی از منکر تطبیق و نظارت شده که نتایج مثبت را نیز به همراه داشته است.

ایجاد سیستم مرکزی

پس از خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان و آغاز کار حکومت امارت اسلامی، تمام نقاط کشور تحت قیادت و رهبری حکومت واحد قرار گرفته و یک نظام اسلامی در سراسر کشور حکم‌فرما شده است. طوری که تمام واحدهای اداری متعلق به امارت اسلامی گردیده و به ادارات مرکزی پاسخگو شده اند. جزیره‌های قدرت از بین رفته و نظام اسلامی واحد شکل گرفته است.

در جریان این مدت، سیستم مرکزی قوی که از اصول اساسی یک نظام است، ایجاد گردید و اکنون با ایجاد مرکزیت واحد و مقتدر، تمام فعالیت‌های مهم کشور در مرکز تنظیم و برنامه ریزی گردیده و برای تطبیق و اجرا به مسئولان ادارات ولایتی راجع می‌شود. ایجاد چنین سیستمی، نشان دهنده رهبری با درایت و مسئولان با کفایت است که شایستگی رهبری ملت مسلمان افغانستان را دارد.

کاهش فاصله میان ملت و امارت

امارت اسلامی برای تطبیق احکام الهی، تامین امنیت سرتاسری، محو فساد، آوردن اصلاحات و تامین شفافیت، اقدامات مهمی را انجام داده که حمایت گسترده مردم را نیز در پی داشته و باعث کاهش فاصله میان مردم و حکومت شده است.

در طول سال ۱۴۰۲ هجری شمسی حاکمیت امارت اسلامی، اقشار مختلف مردمی از سراسر افغانستان در تجمعات و گردهمایی‌ها، و در دیدار با مسئولان امارت اسلامی، حمایت و پیشتبانی شان را از نظام حاکم در کشور اعلام داشته و برای ادامه حمایت از حاکمیت امارت اسلامی نیز اطمینان داده اند.

استقبال گسترده مردم از مسئولان امارت اسلامی در سفرهای ولایتی و نیز دعوت بی‌سابقه مردم از آنان در تجمعات و مجالس مردمی، نشان دهنده مقبولیت و محبوبیت امارت اسلامی نزد مردم افغانستان است که این حمایت جمعی با اتخاذ تدابیر مدبرانه و انجام خدمات صادقانه برای مردم و کشور، کسب شده است. در جریان سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، مسئولان امارت اسلامی در سطوح مختلف، با مردم در باره موضوعات مختلف مشوره داشته و به پیشنهادات و مشکلات آنان گوش فرا داده اند. طور اخص ارگ ریاست الوزراء در یک سال گذشته میزبان اقشار مختلف مردمی از تمام ولایات کشور بوده که دیدار کننده‌گان در یک فضای باز، نظریات، پیشنهادات و شکایات شان را با مقامات ارشد در میان گذاشته و برای حل آن خواهان توجه امارت اسلامی شده اند. در مقابل مسئولان امارت اسلامی با حفظ احترام به نظریات مردم، عرضه خدمات به مردم را در صدر اولویت های کاری خویش قرار داده و برای حل مشکلات آنان نیز اقدامات لازم انجام داده اند.

پابندی به عفو عمومی

رهبری امارت اسلامی افغانستان قبل از آزاد ساختن کامل کشور، فرمان عفو عمومی را به خاطر اطمینان دادن به مردم صادر نمود. طبق این فرمان تمام کارمندان ملکی و نظامی اداره قبلی از عفو عمومی برخوردار شدند و هیچ فردی در ارتباط به فعالیت‌های گذشته اش مورد بازجویی و پیگرد قرار نگرفت.

اعلام عفو عمومی رهبری امارت اسلامی، مورد استقبال تمام ملت افغانستان و مردم جهان قرار گرفت و زمینه برقراری صلح سرتاسری و فضای اخوت و برادری را در کشور تضمین کرد.

در جریان این مدت، نیروهای امارت اسلامی پابندی کامل به عفو عمومی داشته و آنرا به طور کامل رعایت نموده اند. باید خاطر نشان ساخت، با کسانی که در برخی موارد برخورد صورت گرفته بخاطر بغاوت و عملکرد خصمانه آنان بعد از صدور فرمان عفو عمومی بوده است.

در نتیجه تطبیق فرمان عفو عمومی، اکنون تمام مردم مشمول کارمندان ملکی و نظامی اداره قبلی در داخل افغانستان زندگی مصئون و مطمین دارند. تطبیق این فرمان از یکسو مانع انتقام جویی و خون ریزی در کشور گردید و از سوی دیگر، از فرار مردم به کشورهای بیګانه نیز جلوگیری کرد. مساعد ساختن زمینه بازگشت آبرومندانه افغان‌ها به کشور

با حاکمیت دوباره امارت اسلامی، تعداد از هموطنان مخصوصا اعضای اداره پیشین در نتیجه تبلیغات دروغین بعضی از حلقات بیرونی، از کشور فرار نموده و راه مهاجرت را در پیش گرفتند.

امارت اسلامی افغانستان برای مساعد ساختن زمینه بازگشت آبرومندانه تمام افغان‌های علاقه‌مند به کشور، کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان را ایجاد نمود که در نتیجه اقدامات این کمیسیون، تعداد زیادی از متخصصان افغان و مقامات اداره پیشین به کشور برگشته اند که با برگشت آنان، نقشه حلقات بیرونی برای خالی ساختن افغانستان از وجود متخصصان و نخبگان خنثی شده است.

اعلان عفو عمومی مانع رفتن گروهی مردم از افغانستان گردید و افزون برآن رهبری امارت اسلامی در یک دستور خاص به والیان ولایات کشور هدایت داد تا به مشکلات کسانی که تصمیم به مهاجرت دارند، رسیده‌گی نمایند و زمینه زنده‌گی با عزت و مصئون را برای آنان در داخل کشور فراهم سازند.

در این دستور همچنان به والیان هدایت داده شد تا در همکاری با مسئولان و عالمان دینی با افغان‌های که خواهان ترک افغانستان استند، دیدارهای مستقیم داشته باشند و پس از استماع مشکلات، برای دریافت راه‌های حل، با آنان همکاری همه جانبه نمایند.

با تطبیق این دستور رهبری امارت اسلامی افغانستان، نگرانی و اضطراب شهروندان کشور رفع گردید و آنان از مهاجرت به کشورهای بیرونی منصرف شدند و در مقابل برای سهم‌گیری در آبادی و بازسازی کشور اقدام نمودند.

همچنین کمیسیون سیاسی به ریاست معاونیت سیاسی ریاست الوزراء از راه تماس و دیدارهای متواتر با اقشار مختلف جامعه و شخصیت‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، سبب همسویی و اجماع داخلی میان اقوام و سیاست‌مداران در کشور شده است.

ادامه دارد…

نویسنده: ح.ن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن