اجتماعیمقالات

حالا درخت و بوته هم ارزش و بها دارد!

امارت اسلامی با آمدنش، تغییرات مثبت و ژرفی در اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ این کشور آورده است. کشوری که تا دیروز جولانگاه کمونیستان و سیل عظیم فرهنگ لادینی و بی‌دینی بود؛ کشوری که تا دیروز دختران رقاصهٔ شرقی و غربی حتی در کاخ ریاست جمهوری‌اش جای‌ پا پیدا کرده بودند و با نام‌های ستارهٔ افغان و ده‌ها برنامهٔ دیگر، دختربچه‌های این ملت را به دام زهرآلود خود می‌انداختند،؛ هم اکنون اما این کشور به همهٔ این فرهنگ‌های بی‌گانه «نه» گفته و دوباره به اصل خودش برگشته است. در گذشته‌ها در این کشور روزانه چندین نفر کشته و به کنجی انداخته می‌شدند؛ اما کسی نبود که بپرسد چه کسی و برای چه این را کشته است؛ اما امروز این‌طور نیست. این روزها با آمدن حاکمیت امارت اسلامی همه چیز فرق کرده است. تا دیروز اگر خون انسان پرسان نمی‌شد و بهایی نداشت؛ اما امروز قطع شاخ درختی هم پرسان دارد؛ کسی که درختی ولو کوچک را هم قطع کند یا شاخه‌هایش را بدون هماهنگی با ادارهٔ مربوطه ببرد، مستحق جبران خساره می‌شود؛ اگر با موتر حادثه نموده و درختی را خساره‌مند کرده باشد، موترش توقیف می‌گردد تا زمانی که جبران خسارهٔ وارده را پرداخت نکند موتر به وی تسلیم داده نمی‌شود.

روزی در ادارهٔ ریاست سرسبزی شاروالی کابل (روی میز کاری‌ام) نشسته بودم که شخصی دارای سنی بالا آمد، درحالی که عریضه‌ای به‌دستش بود و داشت طی مراحل اسنادش را به پیش می‌برد تا جبران خسارهٔ درختی را پرداخت کند. عموماً کسانی که دنبال این قضیه می‌باشند، بیشتر دنبال این هستند تا رئیس و معاون اداره را ببینند تا از مقدار جبران خساره برای‌شان کمتر کنند؛ اما این شخص، چنین ادعایی نداشت؛ ولی می‌گفت: من خدا را شکر می‌کنم که امروز از دست من درختی خساره‌مند شده است و من مکلف هستم تا جبران خساره‌اش را پرداخت کنم. تا دیروز خون انسانی ریخته می‌شد و کسی نبود که پرسان کند چه کسی وی را کشته است؛ ولی امروز از قطع درختی پرسان می‌شویم و مورد بازخواست قرار می‌گیریم!

سخنان این مرد مؤمن از ته دل و عمیق بود. زمانی خون انسان‌ها هدر بود و حالا قطع درختی پرس‌وجو دارد، این جای سپاس و تشکر را از درگاه الهی دارد که چنین حکومتی بر مبنای قانون و شریعت به ما داده است که به داد درختان هم رسیدگی می‌شود.

در ریاست سرسبزی شاروالی کابل درخت سبز و بوته‌ها اگر عمداً یا سهواً قطع شود جبران خساره عاید می‌شود و هر درختی بعد از خساره‌مندشدن توسط هیئت فنی بررسی و تحلیل می‌شود که چند سال عمر دارد و سپس بر اساس عمر درخت، عموماً هر سالی از ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ افغانی، نسبت به تفاوت واقعات، قیمت تعیین می‌شود و سپس بر اساس فورمی که داده می‌شود به بانک معرفی شده و به حساب شاروالی واریز می‌گردد تا دوباره بر اساس پلان‌های سال مالی در سرسبزی شهرها ما به مصرف برسد.

محمد داود مهاجر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن