اخبارگزارش

کمپاین نهال‌شانی زیر عنوان میراث سبز در پوهنتون پولی تخنیک برگزار گردید

انیس: کمپاین نهال‌شانی زیر عنوان میراث سبز از سوی موسسه‌ی Tlo با حضور مقامات امارت اسلامی و نهاد‌های خارجی برگزار گردید. در این‌ کمپاین که روزا اوتنبایووا، نماینده‌ ویژۀ منشی‌ عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان و نیز نمایند‌گان وزارت‌های اطلاعات ‌وفرهنگ، زراعت و مالداری و اداره محیط زیست و شاروالی کابل حضور داشتند؛ غرس نهال را در قسمت تغییرات اقلیمی گام ممثر دانسته و تاکید بر غرس‌ نهال در گوشه و کنار افغانستان نمودند.

روزا اوتنبایووا، نماینده ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان، غرس نهال را یگانه راه برای‌جلوگیری از تغیرات اقلیمی می‌داند و می‌گوید:

«افغانستان به تغییرات اقلیمی رو‌به‌رو است و کمپاین نهال شانی در افغانستان می‌تواند جلو تغییرات اقلیمی را بگیرد و چنین کمپاین‌ها در سایر کشورها بخاطر داشتنِ محیط سبز جریان دارد».

سعدالدین سعید، معین وزارت اطلاعات و‌فرهنگ ضمن قدر دانی از نهاد Tlo بابت برگزاری کمپاین نهال شانی اشاره نمود که وزارت اطلاعات و‌فرهنگ به ویژه ریاست نشرات در قسمت نشر اطلاعات این نهاد از هیچ نوعی همکاری با رهبری نهاد Tlo دریغ نمی‌نماید.

وی در قسمت اهمیت غرس نهال نظر به ارشادات دین اسلام و حدیث پیامبر رحمت اشاره نمود که هر کسی که درختِ را غرس می‌نماید تا روز آخرت برای‌اش صدقه‌ی جاریه است‌. وی می‌گوید که با غرس نمودنِ نهال ما می‌ توانیم به طبیعت حیات ببخشیم و شهروندان باید در قسمت غرس نهال توجه نمایند.

عبدالرشید اقبال رییس پوهنتون پولی تخنیک کابل از کم‌آبی و عدم توجه حکومت قبلی بر نهاد‌های تحصلی اشاره نمود. وی می‌گوید در بیست سال گذشته پولهای زیادی در کشور واریز گردید اما به نهاد تحصیلی به ویژه پوهنتون پولی تخنیک توجه صورت نه‌گرفت است. آقای اقبال می‌ گوید اگر اکنون در این نهاد تحصیلی پیشرفت‌ها به چشم می‌خورد همه‌‌ی اینها تلاشِ پرسونل دل سوز این نهاد تحصیلی می‌باشد.

رییس پوهنتون پولی تخنیک کابل نیز اشاره نمود که این نهاد تحصیلی به کمبود آب مواجع است‌. وی می‌گوید:

« درختان پوهنتون پولی تخنیک بابت کم‌آبی با آب فاضل آب آبیاری می‌شود.»

قابل یاد آوری‌است که نهاد Tlo از بیست روز بدینسو کمپاین نهال شانی را در کشور آغاز نموده که به گفته‌ی رهبری این موسسه تا اکنون ۵۰ هزار نهال در ۸ ولایت کشور غرس نموده‌است.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *