اجتماعیمقالات

حجاب؛ ضرورت فطری انسان

خدا را سپاس می گوییم که در این زمان پرفتنه و فساد، زمانی که تمسک به دین، مانند چنگ زدن به شراره های آتش است، تعدادی قابل توجه از خواهران مسلمان، معتقد به اصول و مبادی اند و علاقه دارند تا حجاب شرعی را که قلعه ای محکم در برابر فساد جامعه اسلامی است، حفظ نمایند. بله، دستهای پلید استعمارگران غرب و پیروان آنها دست به کار شده است تا با روشهای مختلف، جامعه اسلامی را به فساد و فحشاء بکشد. یکی از این روشها، برداشتن حجاب است که دشمن در این قرن اخیر برای برداشتن حجاب از هیچ کوششی دریغ ننموده است. گاهی حجاب را مخالف آزادی و گاهی علامت تحجر و ارتجاع و گاهی، عقب افتادگی و بازگشت به هزار و چهارصد سال پیش و گاهی هم بی حجابی را ارتقاء و پیشرفت و تمدن نام نهاد. همه این تلاشها برای این بود تا زن مسلمان را از حجاب، عاری نماید و بی حجابی را در جامعه اسلامی رواج دهد. و از این طریق، به نوایای شوم خویش برسد. دشمن هر چند در این زمینه پیشرفت هایی نمود اما از طرفی دیگر با مقاومت بسیاری از زنان مسلمان مواجه شد به طوری که آنها فریب این شعارهای پر زرق و برق را نخوردند و دانستند که غرب در ادعای آزادی زن، دروغ می گوید. و در این راستا، هدفی جز برآورده کردن اهداف و منافع خود ندارد. آنجایی که دختران مسلمان در فرانسه، آلمان و تعدادی از کشورهای اروپایی از رفتن به مدرسه به خاطر حجاب شرعی شان و استفاده از روسری، منع شدند. و زن مسلمان از حضور در پارلمان ترکیه به خاطر داشتن روسری منع گردید و ده ها مورد دیگر، همه و همه، نفاق و دوگانگی غرب را در برابر آزادی، ظاهر و آشکارتر کرد.

آمیزش بی مورد مردان و زنان در کل تاریخ جهان از عهد آدم علیه السلام گرفته تا زمان خاتم الانبیاء ﷺ در هیچ زمانی درست دانسته نشده است و نه تنها در اهل شرایع بلکه در عموم خانواده‌های شریف چنین اختلاط روا داشته نشده است. هنگام سفر حضرت موسی به مدین ذکر دور نگاهداشتن آن دو زن گوسفندان خود را به دلیل این که داخل شدن در میان مردان را پسند ننمودند و بر آب باقی مانده قناعت کردند و حضرت زینب بنت جحش که به هنگام نکاحش نخستین آیه ی حجاب نازل شد و قبل از نزول حجاب در روایت ترمذی آمده است که در خانه به گونه‌ای نشسته بود که (وهی مولیة وجهها الى الحائط) روى را به سوی دیوار نموده و نشسته بود. از این معلوم می‌گردد که قبل از نزول حجاب اختلاط بی محابا در میان زنان و مردان و ملاقات و گفتگو بی‌تکلفانه در این مردمان شریف و نیک رایج نبود و تبرج جاهلیت اولی و ظهور آن را که در زنها که قرآن ذکر کرده‌اند در میان زنان خانواده عرب نبود بلکه در زنان کنیز و آزاده بود. خانواده های شریف آن را معیوب می‌پنداشتند و کل تاریخ عرب بر آن گواه است. در هندوستان در میان هندوها و بوداییان و مذاهب دیگر مشرکانه اختلاط بی رویه­‌ی مردان و زنان پسندیده نبود این ادعا دوش بدوش کار کردن مرد و زن و اختلاط بی تکلفانه‌ی آنها در تعلیم و تربیت و بقیه جوانب زندگی و سلسله برخوردها در ضیافات و مجالس همه محصول بی‌حیایی و فحاشی ملل اروپایی است که در این باره هم این ملل از گذشته‌ی خویش منحرف شده، به آن مبتلا گشته‌اند در گذشته آنها هم چنین صورتی نداشتند.  حق تعالی همانگونه که آفرینش جسمانی زن را از مرد ممتاز نموده است در طبایع آنها هم جوهر حیای فطری را گذاشته که طبعاً آنها را برای دوری از مردان آماده می کند و این حجاب حیای طبیعی در میان مردان و زنان از بدو آفرینش حایل بوده و در بدو اسلام حجاب از همدیگر، از این قبیل بود.  و این نوعیت ویژه حجاب نسوانی که مقام اصلی زنها چهار دیواری خانه باشد و هرگاه برای ضرورت شرعی بخواهند بیرون آیند کل بدن را پوشیده بیرون آیند پس از هجرت به مدینه در سال پنجم هجرت به موقع اجرا گذاشته شد.  که تفصیل آن از این قرار است که اتفاق همه علماء است نخستین آیه در رابطه با حجاب  (سورة الأحزاب /33/53) و این آیه که هنگام نکاح حضرت زینب بنت جحش و آمدن او در خانه ی نبوی نازل شد، درباره‌ی تاریخ این نکاح حافظ ابن حجر در اصابه و حافظ ابن عبدالبر در استیعاب دو قول نقل کرده‌اند یکی سال سوم و دیگر سال پنجم هجرت  است حافظ ابن کثیر سال پنجم هجرت را ترجیح داده است. ابن سعد از حضرت انس هم سال پنجم هجرت را نقل کرده است و از بعضی روایات حضرت عایشه‌ی صدیقه (رضی‌الله‌عنها) هم این ترجیح معلوم می‌گردد. در آیه مذکور به زنان دستور داد که پشت پرده بنشینند و به مردان دستور رسید که اگر از آنها چیزی خواستند از پشت پرده بخواهند: تأکید خاصی نسبت به پرده معلوم می‌شود که بدون ضرورت، مردان و زنان از هم جدا باشند، و اگر به هنگام نیاز به آنها صحبت باشد آن هم از پشت پرده صورت  پذیرد. در قرآن کریم در خصوص مسئله‌ی حجاب هفت آیه نازل شده است. چهار آیه در سوره ی «احزاب» و سه مورد در سوره‌ی «نور» که قبلاً گذشته است. و نیز همه بر این اتفاق دارند که در ارتباط با حجاب نخستین آیه‌ای که نازل شده است این است که (سورة الأحزاب /33/53) در سه آیه‌ی سوره‌ی نور و نخستین آیه‌ی سوره‌ی احزاب که در آنها به ازواج مطهرات دستور رسیده است که در خانه­‌های خود بنشستند (سورة الأحزاب /33/53) این همه اگر چه به اعتبار ترتیب فعلی قرآن مقدم هستند، اما به اعتبار نزول مؤخر می­‌باشند در نخستین آیه ی سوره احزاب تصریح شده است که این حکم زمانی به ازواج مطهرات داده شد که آنها پس از اختیار از طرف خدا که آیا وسعت دنیا و طلاق را می‌خواهند یا به صورت فعلی آخرت و معیت رسول خدا را ترجیح می‌دهند و در نکاح آن جناب باقی می‌مانند در واقعه تخییر نیز مذکور است که در جمع ازواج که به آنها اختیار داده شد حضرت زینب بنت جحش هم حضور داشت از این ملعوم می شود که نکاح او قبل از این بوده است، و این آیه پس از آن نازل شده است، هم چنین آیات سوره‌ی نور که در خصوص حجاب تفاصیل در بر دارد اگر چه در تربیب قرآنی مقدم هستند ولی اعتبار نزول آنها هم پس از قصه افک نازل شده است که آن پس از برگشت از غزوه‌­ی بنی المصطلق یا مریسیع اتفاق افتاد و این غزوه در سال هشتم هجری به وقوع پیوسته است و احکام حجاب از زمانی جاری شد که در وقت نکاح حضرت زینب آیه­‌ی حجاب نازل گردید، آیات سوره­‌ی نور در خصوص حجاب در سوره‌ی نور  گذشته است.

محمد نسیم عمری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *