تبصره

رمضان؛  ماه که حاوی پیام همدردی و صله رحمی است       

 

رمضان المبارک حاوی پیام همدردی و صله رحمی است، فرصت است برای تزکیه نفس و دستگیری از نیازمندان، ماه انسان ساز که راه تقرب به خالق یکتا را سهل ترمی‌کند.

مبصر آژانس باخترمی‌نگارد؛ امت اسلامی بار دیگر و با فرا رسیدن رمضان دیگر، مهمان خداوند متعال اند.

این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و مهمانى امت پیامبر اکرم (ص) خوانده شده است و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه، درنهایت کرامت و مهربانى پذیرایى می‌کند و نزول قرآن کریم در این ماه، فضلیت رمضان را بیشتر کرده است.

رمضان در میان مسلمانان ارزش و جایگاه ویژه ای دارد، فرصت است برای تزکیه و پاک‌سازی نفس که می‌توان در آن به کسب تقوای الهی و دوری از هوا و هوس‌های دنیوی پرداخت، باید از این فرصت به بهترین ‏شکل استفاده کرد و بهترین عبادت در این ماه خدمت به خلق الله است و یکی از ارزش های رمضان المبارک نیز همین است که باید به همنوعان نیازمند شتافت و از احوال آنانی آگاه شد که همیشه گرسنه و نیارمند اند، انسان روزه‏ دار، درهنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بینوایان را یاد می‌کند و به کمک آنان می‏شتابد.

با حلول این ماه، شور و اشتیاق برای سیر کردن گرسنه یی، دادن طعام و افطارى به نیازمندان، شب‏ زنده‏ دارى، عبادت… بیشتر می شود و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود تلاش می کنند.

با وجود این همه، هستند کسانی که رمضان را ابزاری برای زر اندوزی میدانند، با گران فروشی و احتکار و منفعت جویی های دیگر، ارزش های انسانی و اسلامی را نادیده می گیرند و به جای سود بردن از معنویات این ماه پر فیض، با الله و خلق الله دشمنی می کنند.

در حالی که، انتظار این است، با فرا رسیدن ماه صیام که ماه شفقت و ترحم است، تاجران و دکانداران تا حد ممکن نرخ‌ها را کاهش دهند تا حداقل سهولت برای آنانی ایجاد شود که دچار مضیقه و مشکلات اقتصادی، فقر و ناداری اند.

بنابراین، دراین ماه مبارک باید به تمام معنا روزه دار بود تمام اعضا، ذهن و فکر را از حرام دور نگه کرد و با اخلاص تمام وتوکل به خداوند متعال، مطابق به دساتیر قرآنی و احکام شرعی عمل و عبادت کرد و این است که ما درک درست از رمضان خواهیم داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *