اخبارافغانستان

افزایش گردشگران در ولایت غور

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ غور از افزایش گردشگران خارجی و داخلی در این ولایت خبرداده و می‌گویند که از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون 600 گردشگر از جاذبه‌های طبیعی و باستانی این ولایت بازدید کرده‌اند. در همین حال شماری از کارشناسان فرهنگی و باشندگان این ولایت از وضعیت آثار باستانی در این ولایت، به ویژه منار جام ابراز نگرانی کرده و خواهان توجه بیشتر مسئولان به حفاظت و مرمت بناهای تاریخی می‌باشند.

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ غور می‌گویند که امسال  نسبت به سال گذشته، شمار گردشگران در این ولایت افزایش یافته است. آنان می‌افزایند که از آغاز  سال جاری خورشیدی تاکنون 600 گردشگر داخلی و خارجی از جاذبه‌های طبیعی و باستانی این ولایت بازدید کرده‌اند.

عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ غور می‌گوید که تامین امنیت سرتاسری و  ایجاد سهولت‌های گردشگری سبب افزایش توجه گردشگران به این ولایت شده است.

او می‌افزاید که این گردشگران در کنار بازدید از سایر ساحات باستانی و تاریخی غور، بیشتر از منار تاریخی و باستانی جام دیدن نموده‌اند.

“امسال به تعداد 600 گردشگر داخلی و خارجی به غور آمدند که 195 تن آنان گردشگران خارجی از کشورهای مختلف بودند. آنان برای دیدن منار جام آمده بودند و امسال تعداد گردشگران نسبت به سال قبل زیادتر بود.”

آقای زعیم می‌افزاید که تلاش‌ها برای رشد صنعت گردشگری در غور جریان دارد و چندی پیش نیز کار اعمار یک مهمان‌خانه برای گردشگران درساحه منار جام، از سوی وزارت اطلاعات وفرهنگ آغاز شد که کار آن تاکنون جریان دارد.

در همین حال شماری از کارشناسان فرهنگی ولایت غور  با ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار آثار باستانی در این ولایت، می‌گویند که بیشتر ساحات باستانی و تاریخی، به‌خصوص منار جام به‌دلیل عدم توجه در آستانه فروپاشی و تخریب قرار دارد.

عبدالقیوم وزیری، رئیس انجمن حامیان میراث فرهنگی می‌گویدکه برای رشد صنعت گردشگری، باید به مرمت و حفاظت آثار باستانی توجه صورت گیرد.

“مرمت ساحات باستانی می‌تواند بر رشد صنعت گردشگری بیفزاید، اما طوری‌که در گذشته دیده شده، تعداد زیادی از آثار باستانی ما به نابودی کشیده شده یا رو به فرسایش است. بسیار نیاز به توجه مسئولان به ساحات باستانی است تا توجه گردشگران بیشتر جلب شود”.

از سویی هم، شماری از باشندگان ولایت غور  با ابراز خرسندی از حضور گردشگران داخلی و خارجی در این ولایت، اظهار امیدواری می‌کنند که با افزایش بازدید گردشگران، اقداماتی در زمینۀ حفاظت و مرمت بناهای تاریخی در این ولایت نیز صورت بگیرد.

معروف، یکی از باشندگان غور با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به مرمت و حفاظت از ساحات باستانی در این ولایت، می‌گوید که حضور گردشگران می‌تواند در انعکاس وضعیت ساحات باستانی و توجه مسئولان و نهادهای فرهنگی به این ساحات مؤثر واقع شود.” گردشگران بیشتر از منارجام بازدید می‌کنند. اما فعلا  منار جام با مشکلات زیادی روبه‌رو است و قسمت‌هایی از آن فرو ریخته است. این بسیار مفید است که گردشگران قسمت‌های مختلف از پاشیده و ریخته منار جام را به تصویر بکشند و به جهانیان نشان دهند “.

گفتنی است که پس از روی‌کار آمدن امارت اسلامی و تامین امنیت در کشور، نه تنها بازدید گردشگران داخلی و خارجی در ولایت غور افزایش یافته، بلکه در اکثر ولایت‌ها صنعت گردشگری رو به رشد نهاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *