سخن انیس

برفباری‌های سنگین و مشکلات مردم

چند روز می‌شود که برف و باران در تمام نقاط کشور به شکل دوامدار و پی‌درپی می‌بارد و در اکثر نقاط کوهستانی کشور اندازه‌ی برف از یک متر تجاوز کرده و همچنان سرمای شدیدی دامن مردم آن مناطق را گرفته است.

ازاین‌رو، مردم بی‌سرپناه و ‌ مواشی که  در کوهستان‌ها و دشت‌ها به سر می‌برند، در یک وضعیت خوبی قرار ندارند و گزارش‌هایی که به ما رسیده است، حکایت از تلفات و ضایعات مواشی دارد و مردم فقیر و بی‌سرپناه نیز در یک وضعیت کاملاً نامناسبی قرار گرفته اند.

بنابراین حکومت و ملت وظیفه دارند تا در این مورد تلاش کنند و مردمی‌که اکنون به مشکلات جدی مواجه شده اند را، کمک  و همکاری  نمایند.

خصوصاً  تاجران ملی و ثروت‌مندان کشور قسمی‌که زلزله‌زدگان هرات و متضررینِ دیگر نقاط کشور را کمک و مساعدت کردند، باید مردمی که از ناحیه‌ی سرمای شدید و برفباری‌های سنگین حالا متضرر شده اند را نیز زیر پوشش قرار بدهند و از هیچ‌نوع کمک و همکاری با آنان دریغ نورزند.

اگرچه ریاست الوزرای کشور طی نشستی فوری فیصله کرد و فرمان صادر نمود که مبلغ ۵۰ میلیون افغانی برای نجات مواشی مردم از چنگ برف و سرمای شدید، به مناطق آسیب‌دیده سرازیر شود و به مشکلات مردم رسیدگی صورت گیرد.

اما این مقدار نسبت به حجم حوادث، کم به نظر میرسد و باید در این مورد توجه بیشتری صورت گیرد و تاجران ملی نیز از کنار این امر مهم و پر اجر به سادگی نگذرند و حتی المقدور متضررین و آسیب‌دیدگان کشور را دستگیری کنند و یاری برسانند.

در غیر آن، قسمی‌که پیش ‌بینی شده است، بارش برف زیاد و سرما هم سنگین و طولانی‌مدت است و احتمال دارد که صدمات و ضایعات زیادی را در قبال مواشی و مردم بی‌سرپناه داشته باشد.

پس بهتر است که؛ برای جلوگیری از وقوع واقعات تلخ و ناگوار، باید تلاش‌ها از قبل صورت بگیرد و از حکومت گرفته تا ملت، به ویژه تاجران ملی و سرمایه‌داران کشور در این مکلفیت بزرگ و اجر       عظیم، سهم بگیرند،  فقرا، مساکین و مواشی‌دارانی

‌که با مشکلات برف و سرما، دست‌وپنجه نرم می‌کنند را همکاری درست و همه‌جانبه نمایند.

از طرف دیگر راه‌های مواصلاتی اکثر ولسوالی‌های کوهستانی با مرکز ولایات به اثر برفباری‌های سنگین و پرحجم، مسدود گردیده است.

امید می‌رود که در قبال این امر مهم نیز از طرف حکومت، تصمیم اتخاذ گردد تا راه به روی مردم فقیر اطراف باز شود و این مشکل مردم هم برطرف گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن