فرهنگی

درست‌نویسی

خط ممیّز یا تمیز برای نشان دادن کلمه‌های برابر (معادل) به‌کار می‌رود، مانند: بلخ / بخدی

قسمت چهارم

جاوید فرهاد

خط مورّب / ممیّز (/)

خط ممیّز یا تمیز برای نشان دادن کلمه‌های برابر (معادل) به‌کار می‌رود، مانند: بلخ / بخدی

  • نشانه‌ی ستاره (*)

نشانه‌ی ستاره در موارد زیر کاربرد می‌یابد:

– برای رجوع به زیرنویس‌ها در پایان واژه‌ها و جمله‌ها، مانند: نخستین سخن‌سُرای زن در زبان پارسی* گفته‌است:

«ز بس گُل که در باغ ماوا گرفت

چمن رنگِ ارژنگِ مانا گرفت»

(* رابعه بلخی)

– برای ایجاد فاصله میان اشعار و بندها، مانند:

«من آنم که در پای خوکان نریزم

مر این قیمتی دُر، لفظِ دری را» (ناصر خسرو)

*

«ز شعرِ دل‌کشِ حافظ کسی بود آگاه

که لطفِ طبع و سخن گفتنِ دری داند» (حافظ)

  • خط ممتد (__)

خط ممتد برای برجسته کردن کلمه، اصطلاح یا بخشی از جمله‌ها به کار می‌رود، مانند:

خراسان، نام کهن در تاریخ افغانستان است.

____

  • همزه و روش نوشتن آن:

– همزه در آغاز واژه‌های پارسی به‌گونه‌ی «  َ     ُ ِ « نوشته می‌شود، مانند: اَسب، اِداره، اُتاق، آسیا»، اما این نشانه‌ها در زبان پارسی خوانده می‌شوند؛ ولی نوشته نه.

  • همزه‌ی میانی در کلمه: همزه در واژه‌های پارسی با قاعده‌های خاص، به شکل‌های زیر نوشته می‌شود:

– اگر حرف پیش از همزه مفتوح باشد و حرف پس از آن حروف مصوّت «ای»، «او» یا حرکت « َ « بیاید، در این صورت روی کرسی همزه نوشته می‌شود، مانند: رئیس، لئیم، مشمئز و …

  • همزه با شکل «آ»:

– اگر حرفِ پیش از همزه مفتوح یا ساکن و پس از آن حرف «آ» باشد، به‌‌گونه‌ی «آ» نوشته می‌شود، مانند: مآخذ، قرآن، مرآت و …

یادآوری: اگر همزه در کلمه مکسور باشد و پس از آن مصوت «ا» آورده شود، کلمه‌های عربی رایج در زبان پارسی به «ی» نوشته می‌شوند، مانند: جایز، فواید، نایب، زایل، عواید، لذایذ، بایر، قصاید، دایر، دایم و غیره.

  • نشانه‌ی تعجب و نداییه ( ! )

نشانه‌ی تعجب که به آن نداییه هم

می‌گویند، کاربرد چندگانه دارد:

– پس از آمدن حالت صوتی در واژه یا جمله، مانند: واه! امروز چه آب و هوایی است.

– در پایان جمله‌ی تعجبی؛ هم‌چنین برای بیان تحسین، تحقیر و اسهتزا، مانند:

الف: چه شکنجه‌ای! هیتلر یهودی‌ها را زنده در کوره‌ی آدم‌سوزی می‌انداخت.

ب: ای‌ بهار! چقدر قشنگی و پُر طراوت.

پ: خوشا روزی که تو را از نزدیک ببینم! و دستانم را میان دستانت بگیری.

ج: دو تن که با هم از ره‌گذر سلیقه و اندیشه متفاوت هستند، می‌خواهند زندگی مشترک را آغاز کنند!

چ: با دریغ! که دوستِ عزیزم آمد، اما خانه نبودم تا ببینمش.

ح: ای فرشته‌گان، شما را به پاکی تان سوگند! که صدایم را به‌بهشتیانِ خوش‌بخت برسانید.

– در حالت تاکیدی و برحذر ساختن:

بخواب عزیز!

هش‌دار! که در چهار سو برای به‌دام انداختنت چاه‌های فریب کنده‌اند.

  • نشانه تعلیق و حذف (…)

این نشانه در موارد زیر کاربرد دارد:

– برای ناتکمیل ماندن جمله یا حذف بخشی از یک نوشته، مانند: او را… روزگاری بود که ندیده‌ بودم؛ اویی را که.‌‌.. نام داشت.

– هنوز به‌یادش بودم که روبه‌رویم ظاهر شد و در چشم‌هایش هزار گونه سخن نهفته بود…

غیره، مانند: این‌ها، مثل این و- برای پرهیز از ذکر کامل موارد حرام و الفاظ ناشایسته، مانند: جادوگر گفت: توته‌ای از گوشت گرگ و ک.‌.. کفتار و مُهره‌ی مار باید با خود داشته باشی.

  • نشانه‌ی مفعولی «را»:

«اگر نهاد در جمله‌ی پایه  که منظور اصلی گوینده است  مفعول باشد، مانند: کتاب در جمله‌ی «کتابی خریده‌ام که خواندنی است»؛ چون نقش اصلی آن در جمله حالت مفعولی دارد، «را» در آن نشانه‌ی مفعولی است و می‌توان آن را این گونه هم نوشت: «کتابی را خریده‌ام که با ارزش است»، و اگر جمله‌ی پیرو را حذف کنیم، می‌شود: کتابی را خریده‌ام.» (۱)

پی‌نوشت:

۱- دکتر حسن انوری- دکتر یوسف‌عالی عباس آباد، نشر چاپ‌خانه‌ی مهارت، چاپ اول، تهران، زمستان ۱۳۸۵، ص۳۳۳-۳۳۴.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن