گزارش

تخریب حدود ۴۰۰ قلم مواد خوراکی و ادویه‌ی بی‌کیفیت

اداره ملی غذا و ادویه بخاطر جلوگیری از چرخشِ مواد خوراکی و ادویه بی‌کفیت و حفظ مصئونیت غذایی شهروندان، مقدار ۲۰ تُن مواد خوراکی و ادویه بی کیفیت را که بیشتر از ۴۰۰ قلم می‌شود جمع‌آوری و تخریب نمود.

اداره ملی غذا و ادویه بخاطر جلوگیری از چرخشِ مواد خوراکی و ادویه بی‌کفیت و حفظ مصئونیت غذایی شهروندان، مقدار ۲۰ تُن مواد خوراکی و ادویه بی کیفیت را که بیشتر از ۴۰۰ قلم می‌شود جمع‌آوری و تخریب نمود.

داکتر عبدالباری عمری، رئیس اداره ملی غذا و ادویه می‌گوید که تیم کاری اداره ملی غذا و ادویه در سه ماه گذشته توانستند که مقدار ۲۰ تُن مواد و ادویه بی‌کیفیت‌را از نواحی‌ مختلف کشور جمع‌آوری نمایند: «تیم نظارتی ما در حدود سه ماه گذشته توانستند که مقدار ۲۰ تنُ مواد خوراکی و ادویه بی‌کیفیت را که بیشتر از ۴۰۰ قلم می شود جمع‌آوری نمایند و این پروسه از سوی تیم نظارتی ما در آینده‌ها نیز جریان می‌داشته باشد».

داکتر عبدالباری عمری، سرپرست اداره ملی غذا و ادویه، وجود مواد خوراکی و ادویه‌ بی‌کیفیت در کشور را در توجه نه کردنِ نظام گذشته می‌داند: « دلیل وجود مواد خوراکی و ادویه‌ی بی‌کیفت در عدم توجه‌ی حکومت گذشته می‌باشد که بدبختانه با وجود سرا زیر شدن پولهای هنگفت در بیست سال گذشته در قسمت مصئونیت غذایی از سوی حکومت قبلی کار نه شده و ما در مدت دو نیم سال با همکاری بزرگانِ امارت اسلامی‌توانستیم که در قسمت مصئونیت غذایی تلاش نماییم».

وی نیز اشاره نمود که حضور ناتو و آمریکا و استفاده آنان از مواد انفجاری و شیمیایی در گوشه‌ وکنارِ افغانستان‌ در بیست سال گذشته از مواردی است که باعث گردید ما در عدم مصئونیت غذایی به سر ببریم و نیز به کِشت‌زار‌ها و درخت‌ های کشور زیان وارد گردد.

عمری، وجود مافیا در نظام قبلی را از دیگر مواردِ در عدم داشتن مواد خوراکی و ادویه با کیفیت می‌داند، چون به باور وی در نظام گذشته مافیایی وجود داشت که مواد خوراکی و ادویه‌جات بی کیفیت را از کشور‌های همسایه وارد افغانستان می نمودند.

سرپرست اداره ملی غذا و ادویه نیز اشاره نمود که این اداره اما اکنون در تمام ولایات کشور دفتر مستقل بخاطر نظارت از مواد خوراکی و ادویه‌ی بی‌کیفت دارد و بخاطر مصئونیت غذایی شهروندان تلاش می‌نمایند.

وی همچنان اشاره نمود که در گمرکات کشور اکنون به تعداد ۷ لابراتوار بخاطر تست مواد خوراکی و ادویه جات وجود دارد تا از کیفیت بودنِ مواد خوراکی و ادویه‌ جات توسط تیم کاری اطمینان حاصل گردد و بعداً  مواد خوراکی و ادویه جات وارد بازار‌های کشور می‌گردد.

عمری، اشاره نمود که با وجود تلاش‌ها بخاطر جلو‌گیری از وارد شدن مواد خوراکی و ادویه بی کیفت ما شاهد استیم که اکنون نیز مواد بی‌کیفیت ماهرانه وارد کشور می‌شود: «با وجود تلاش‌ها بخاطر جلوگیری از وارد شدن مواد‌ خوراکی و ادویه بی‌کیفیت ما شاهد استیم که بعضی افراد به گونه‌ی ماهرانه دست به وارد نمودن ادویه بی‌کیفیت می زنند که ۳ فیصد را در بر می‌گیرد»

عبدالباری گفت که قرار است در آینده‌های نزدیک در گمرکات کشور اسکنر نصب گردد تا از وارد نمودن ادویه و مواد خوراکی بی‌کیفیت از سوی افراد ماهر جلو گیری گردد و وارد شدن مواد بی‌کیفیت به صفر تقلیل یابد.

قابل یاد آوریست که این اداره در جریان دو نیم سالِ، چندین بار مواد خوراکی و ادویه جات را بخاطر عدم داشتن کیفیت جمع‌آوری و در برابر دوربین رسانه‌ها به آتش کشیده است. رهبری این اداره تاکید کرد که این پروسه در تمام ولایات کشور به ویژه مرکز ادامه پیدا می‌کند تا شهروندان بتوانند در مصئونیت غذایی و صحت کامل به‌ سر ببرند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *