گزارش

شهروندان: فروشندگان و تولیدکنندگان مواد غذایی باید انصاف را در نظر بگیرند

همه ساله با فرا رسیدن ماه رحمت و بخشش، ماه همدستی فقرا و نیازمندان، ماه تعاون و همکاری، مواد خوراکی و غذایی درشهرهای افغانستان خصوصاً شهر کابل افزایش مضاعف داشته که شکایت و گله مندی شهرواندان را بیشتر ساخته است درحالی که در این ماه سهولت ها برای مردم و شهروندان ممالک مختلف با ویژگی خاص رمضانی آن در نظر گرفته می شود اما اینجا برعکس آن می باشد. به همین منظور گزارش گر روزنامه ملی انیس نظر و دیدگاه چند تن از شهروندان کابل را جمع آوری نموده که خدمت خوانندگان روزنامه تقدیم می گردد.

گزارشگر: نجیب

همه ساله با فرا رسیدن ماه رحمت و بخشش، ماه همدستی فقرا و نیازمندان، ماه تعاون و همکاری، مواد خوراکی و غذایی درشهرهای افغانستان خصوصاً شهر کابل افزایش مضاعف داشته که شکایت و گله مندی شهرواندان را بیشتر ساخته است درحالی که در این ماه سهولت ها برای مردم و شهروندان ممالک مختلف با ویژگی خاص رمضانی آن در نظر گرفته می شود اما اینجا برعکس آن می باشد. به همین منظور گزارش گر روزنامه ملی انیس نظر و دیدگاه چند تن از شهروندان کابل را جمع آوری نموده که خدمت خوانندگان روزنامه تقدیم می گردد.

حاجی سمندر یک تن از خوراکه فروشان مندوی کابل گفت: همه ساله با فرا رسیدن ماه پر فیض رمضان، نرخ مواد غذایی در شهر کابل افزایش می یابد و دلیل اصلی آن بلند بودن نرخ اسعار خارجی و عدم کنترول دقیق بازار از طرف مسؤلین گفته می شود در حالی که نرخ نامه فروش مواد خوراکی و غیر خوراکی از طرف شاروالی کابل بر درب دکان تمام دکاندارن نصب است اما عملی نمی شود. از همین خاطر تمام اجناس قیمت های شان بلند می رود. به خصوص مواد خوراکی.  مثلاً یک بوری برنج سیله حدود بیش  از 3000 الی 3400 افغانی، یک بوری آرد 1800 الی 2200 افغانی،  هم چنان یک بوشکه روغن 16 لیتره 1700 الی 2000 افغانی به فروش می رسد درحالی که نرخ مواد خوراکی نظر به نام و لوگوی شرکت ها بدسترس مردم قرار می گیرند و قیمت ها خیلی از هم دیگر تفاوت دارند و  این نشان دهنده افزایش قیمت ها است. همشهریان ما اکثراً نظر به مشکلات اقتصادی توان خرید مواد مورد ضرورت خویش را ندارند، هم چنان یک سیر کچالو 180 افغانی، یک سیر پیاز بین 560 الی 580 افغانی، یک کیلو گاز مایع به ۶۰ افغانی و یک کیلو گوشت مرغ به 250 افغانی رسیده است.  قیمت ها روزبه روز در حال بلند رفتن است پس چگونه ارزانی باشد، اقتصاد مردم خیلی ضعیف است و ما از مسؤلین امارت اسلامی می خواهیم در زمینه نرخ شکنی ها از سوی تجاران   و دکانداران مقرره مکافات و مجازات را تنظیم و مرالاجرا قرار دهند تا در آینده چنین بی توجهی از طرف تاجران و فروشندگان صورت نگیرد.

مولوی نظر محمد یک تن از عالمان دین در مورد فضیلت ماه رمضان چنین بیان داشت: همین که ماه رمضان داخل شود، دروازه های بهشت باز می شود و دروازه های جهنم بسته و شیاطین به زنجیرها کشانده می شوند.  پس براداران و خواهران ارجمند؛ اگر شیطان در این ماه دربند می شود و الله متعال به تو فرصت می دهد که به صورت درست عبادت او تعالی را انجام دهی؛ اما نفس، عادات بد و شیطان با تمام قوت می کوشند تا انسان را بسوی بیراهه بکشانند. لذا باید متوجه این قوت های گمراه کن باشیم تا از خیر و برکات این ماه مبارک محروم نشویم.  حضرت محمد مصطفی ( ص) می فرماید:  سوگند به ذاتی که نفس محمد بدست او است که بوی دهن روزه دار نزد الله متعال بهتر از بوی مشک می باشد.  برای روزه دار دو خوشی می رسد.  یکی زمانی که روزه اش را افطار می کند و دیگر زمانی که با پروردگارش ملاقات می کند.  برداران و خواهران عالی مقام بیایید تا این فرصت خیلی با عظمت را غنیمت شمرده و از ماه رمضان به صورت درست استفاده کنیم. درگفتار و کردار خود تغییر مثبت ایجاد کنیم. با مساکین، محتاجان، بیوه زنان  و ایتام همکاری نموده و آنها را در افطاری و خوشی های رمضان المبارک روز عید شریک سازیم.  از تمام تاجران می خواهم  که به احترام این ماه،    قیمت ها را افزایش ندهند و سبب مشکلات مردم نشوند هم چنان از امارت اسلامی خواهانیم که کنترول دقیق بازار را در دست گیرد و نگزارد مخربین نظام دل سردی را در بین جامعه و مردم ایجاد کنند.

محفوظ محمدی یکتن از شهروندان کابل در مورد مشکلات و نبود امکانات رمضانی شهروندان گفت: رمضان ماه رحمت، مغفرت، نجات، سعادت، و صلت و ماه مهمانی خداوند(ج) است این ماه برای همه مسلمانان دنیا خجسته باد. حضرت محمد(ص) فرموده است که روزه سپری است دربرابر آتش دوزخ، خداوند (ج) می فرماید که روزه دار خوردن آشامیدن و تمایلات جنسی را بخاظر من ترک می کند روزه از آن  من است و خود پاداش آن را می دهم.  اما متأسفانه که تجاران و دکانداران با چند برابر ساختن نرخ ها ما در حالی از ماه مبارک رمضان استقبال می‌‎کنند که مردم شریف ما با فقر، ناداری و تنگدستی دست و پنجه نرم می کنند و با آمدن این ماه پر فیض گراف قیمت های مواد غذایی و اجناس در بازار های افغانستان چندین برابر بلند رفته و عده ای از هموطنان ما توانایی خرید آن را ندارند. کسانی هم که مصروف کار یا کارمند دولت وسکتور خصوصی هستند توانایی تامین مواد اولیه را برای یک هفته ندارند. هم چنان در دیگر کشور ها به استقبال ماه رمضان در بازار ها قیمت ها کاهش میابد تا مردم فقیر و کم درآمد توانایی تامین ضروریات خود را داشته باشد اما در کشور ما برعکس است. خواست ما از نظام امارت اسلامی انیست که جلو گران فروشان گرفته و در صورت مراعت نکردن آنان را نرخ نامه به پنجه قانون بی سپارند.

رسول امیدی یک تن از دست فروشان چنین گفت: خوشحالم از آمدن ماه رمضان این ماه که اخوت، دستگیری از مستمندان، نیازمندان و قبولی طاعات و عبادت است  اما مردم از مشکلات اقتصادی  و از نبود امکانات برای تهیه  ضروریات خویش رنج می برند. زیرا نرخ ها بالا رفته، کنترول در بازار وجود ندارد هر کس هر چه دل اش خواست همان قسم عمل می کند.  خواست ما از  مسؤلین امارت اسلامی و نهادهای مسؤل در قدم نخست تامین قیمت ها است در قدم دوم امیدواریم این وضعیت ناهنجار قیمت ها تغییر کند و مردم در فضای محبت آمیز دور از مشکلات روزگار زندگی نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *