افغانستان

دور دوم محفل فارغ التحصیلان تخصص افتا و قضا برگزار گردید

محفل فراغت ١٢٦ فاضلان  تخصص افتاء و قضاء از سوی رهبری وزارت تحصیلات عالی و پوهنتون کابل برگزار گردید.

محفل فراغت ١٢٦ فاضلان  تخصص افتاء و قضاء از سوی رهبری وزارت تحصیلات عالی و پوهنتون کابل برگزار گردید.

دراین‌ محفل که مقامات امارت اسلامی و استادان حضور داشتند ضمن تبریکی برای فاضلان فارغ شده تاکید نمودند که بعداز فراغت در کرسی‌های دولت باید مطابق به‌ارشادات دین اسلام و اخلاق نبی کریم(ص) در برابر مراجعین‌ بر خورد نمایید.

آنها اشاره نمودند که وظیفه مسئولیت و امانت است که باید در خدمت دین و کشور استفاده شود.‌ آنان نیز اشاره نمودند که قاضیان باید به حق فیصله نمایند و به حکمی که امضا می نمایند به معنای این است که حکم به اساس دین و شریعت است و به حق فیصله و امضا شده‌است.

مقامات امارت اسلامی در این محفل نیز اشاره نمودند که اصلاح جامعه در اصلاح قضا است که اگر قضا اصلاح باشد جامعه اصلاح می‌باشد.

مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست

لوزارء در این محفل اشاره نمود که رهبری امارت اسلامی در تلاش‌ خدمت برای مردم و کسانی که در نهاد های دولتی مراجعه می‌ نمایند است:

«رهبری امارت اسلامی افغانستان در تلاش خدمت برای مردم افعانستان است و فرمان امیرالمومنین است که در برابر هر فرمان رسیدگی شود و در برابر مراجعین رفتار نیکو صورت گرفته گیرد»

وی با اشاره به فارغین بخش تخصص افتاء و قضاء می‌ گوید که فراغت به معنای این نیست که ما به مطالعه نیاز نداشته باشیم بلکه شما باید در بخش مربوطه‌ی تان مطالعه نمایید و در تقویت و فهم علم تان بی افزایید.

نور محمد ثاقب سرپرست ارشاد حج و اوقاف در این برنامه می‌گوید بخش قضا در سایر کشور‌ها مد نظر است و مردم در آن بخش تحصیل می نمایند:

«بخش قضا در سایر کشورها مد نظر است و قضا در کشور ما مطابق به مذهب امام اعظم  رحمه‌الله صورت می‌گیرد چون کشور ما اسلامی است و مشکلات  توسط قضا حل می‌شود.»

وی می‌گوید مشکلات توسط قضا حل می شود بناءً باید به علم خود عمل نماییم و آنچه که آموختیم را عملاً  ثابت نماییم. قابل یاد آوریست که افراد فارغ شده از تخصصِ افتاء و قضاء در نهاد های دولتی ایفای وظیفه نمایند و به حق ومطابق به شریعت فیصله نمایند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *