ورزش

ورزش والیبال یکی از جالب ترین بازی ها در افغانستان و جهان

مقدمه امروز ورزش تربیت بدنی در رابطه با رشد و پرورش تمام ابعاد زنده گی انسانی( جسمی، روانی، اجتماعی ) کم و بیش روشن شده است. بنا بر این، پرداختن به فعالیت های بدنی و ورزش، امر اجتناب ناپذیر است. اگر ورزش و فعالیت های مربوط، در مسیر درست قرار گیرد، فواید و منافع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و موجود  در آن به فرد و جامعه و کل نظام باز می گردد، که به همین منظور ورزش والیبال یکی از جالب ترین بازی ها در بین بازی های اجتماعی شناخته شده است.

مقدمه

امروز ورزش تربیت بدنی در رابطه با رشد و پرورش تمام ابعاد زنده گی انسانی( جسمی، روانی، اجتماعی ) کم و بیش روشن شده است. بنا بر این، پرداختن به فعالیت های بدنی و ورزش، امر اجتناب ناپذیر است. اگر ورزش و فعالیت های مربوط، در مسیر درست قرار گیرد، فواید و منافع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و موجود  در آن به فرد و جامعه و کل نظام باز می گردد، که به همین منظور ورزش والیبال یکی از جالب ترین بازی ها در بین بازی های اجتماعی شناخته شده است.

تاریخچه ورزش والیبال در جهان

ورزش والیبال در سال 1895 م مطابق به سال 1274 هجری شمسی توسط یک تن از استادان تربیت بدنی به نام(ویلیم مارگن) در شهر، ماساچوست امریکا اختراع شد. در ابتداء نام این بازی (منیتونیت) بود در یکی از روزها مسابقات تینس را ویلیم مارگن که بین دو جوان جریان داشت تماشا می نمود، مسابقه بین دو جوان خیلی دلچسپ و با مهارت صورت گرفت، که ویلیم مارگن بسیار دقیقانه تعقیب میکرد. بازی بین دو سپورتمن برجسته،  ویلیم مارگن را مجبور ساخت تا فکر کند که ایا امکان دارد که در پهلوی آن بازی دیگری را به وجود آورد و قوانین بازی را تغییر داده تا چند نفر بتوانند به صورت اجتماعی در آن سهم بگیرند؟ به این اساس در سال 1896 میلادی والیبال که مفهوم آن (توپ در هوا) را دارد به بازی مذکور دادند و در همین سال در بازی المپیک آتن(پایتخت یونان) شامل گردیده و اولین کشور هائی که والیبال را بعد از امریکا پذیرفت عبارت اند از: کشور کانادا در سال 1900 میلادی کشور هندوستان در سال 1901 میلادی کشور کیوبا در سال 1917 میلادی بودند و در سال 1918 میلادی بازی والیبال به ورود تیم های امریکائی به فرانسه به اروپای غربی هم معرفی شد.

تاریخچه ورزش والیبال در افغانستان

در افغانستان  سال 1323 هجری شمسی با ایجاد مکتب سپورت بازی والیبال بوجود آمد و افغانستان در سال 1359 هجری شمسی عضویت فدراسیون بین المللی را کسب نمود. فدراسیون والیبال در افغانستان در کابل در ماه سرطان 1354 هجری شمسی تحت نظر مرحوم استاد عبدالقیوم (علمزوی) تائسیس گردید. در سال 1343 هجری شمسی تیم های مطرح و قوی کابل عبارت بودند از: 1 – تیم منتخبه کابل. 2 – تیم انستیتوت تربیت بدنی. 3 – تیم پوهنتون کابل. 4 – تیم کابورا. 5 – تیم وزارت امور داخله. 6 – تیم معارف. 7 – تیم د افغانستان بانک. 8 – تیم کلوپ سپورتی اردو، که اعضای تیم های متذکره از نخبه گان و ممتاز ترین ورزشکاران تیم های مختلف کشور انتخاب شدند.

مشخصات بازی والیبال

طول میدان:  18 متر

عرض میدان: 9 متر

عرض خطوط میدان: 5 سانتی متر

عرض جال: 1 متر

بلندی جال از زمین: 2مترو43 سانتی    رنگ توپ آبی وزرد

محیط توپ 65 سانتی متر

تعداد بازی کن 6 نفر میباشد

در بازی والیبال سه نوع سرویس میباشد:  ۱ـ سرویس کردن توپ ازطرف بالا.  ۲ــ سرویس کردن مستقیم ۳ـ سرویس کردن از بغل. که سرویس کردن مستقیم برای نوآموزان است.

تیجه گیری

طوریکه برای همه هویدا است، ورزش والیبال یکی از جالب ترین و دلچسب ترین بازی در جهان و بالخصوص در افغانستان بین جوانان شناخته شده است، که ورزش والیبال سابقه طولانی دارد و شامل بازی های المپیکی جهانی بوده که بنیان گذار این بازی ویلیم مارگن از کشور آمریکا میباشد و در سال 1896 میلادی در بازی المپیک آتن( پایتخت یونان) شامل گردید. فدراسیون این رشته ورزشی در ماه سرطان 1354 هجری شمسی تحت نظر مرحوم استاد عبدالقیوم( علمزوی) در افغانستان تائسیس گردید. کشور عزیز ما افغانستان در سال 1359 هجری شمسی عضویت فدراسیون بین المللی والیبال را کسب نمود.

منابع

1 – سایت انترنتی گوگل، بازی جهانی والیبال در سراسر جهان

2 – اسماعیلی محمد رضا، تاریخ تربیت بدنی و ورزش تهران سمت(1390)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *