گزارش

بسته ماندن گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان تاجران افغان را متضرر ساخته است

از شنبه‌ی گذشته به اینسو، برای رانندگان موترهای حامل اموال تاجران افغان، اجازه داده نمی‌شود تا بدون پاسپورت و ویزا، وارد پاکستان شوند.

از شنبه‌ی گذشته به اینسو، برای رانندگان موترهای حامل اموال تاجران افغان، اجازه داده نمی‌شود تا بدون پاسپورت و ویزا، وارد پاکستان شوند.

از سویی هم به رانندگان موترهای حامل اموال تجارتی پاکستان نیز بدون پاسپورت و ویزا اجازه‌ی ورود به افغانستان داده نمی‌شود.

در پی این تصمیم، صدها موتر تاجران دو کشور، در دو طرف خط فرضی دیورند، متوقف مانده است.

در همین حال حاجی گل‌مراد؛ رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ننگرهار، می‌گوید که به دلیل توقف موترها، صدها هزار دالر به تاجران افغان زیان وارد شده است.

او به کلید می‌گوید، پاکستان همواره مسایل تجارتی را سیاسی می‌سازد که با این کار، تاجران افغان متضرر می‌شوند:” اسلام آباد گفته است که عبور از مرز تورخم تنها با ویزا و پاسپورت امکان‌پذیر است ، درحالی‌که این کار امکان‌پذیر نیست و باید برای تحقق آن، پاکستان برای تاجران افغان فرصت می‌داد.”

از سویی هم مخلص احمد؛ یک تن از تاجران افغان، از پاکستان می‌خواهد که در تصمیمش تجدید نظر نموده و هرچه زودتر، گذرگاه‌ها را به روی اموال تجارتی افغانستان باز کند.

او می‌افزاید که تمام گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان بسته است و در یک هفته‌ی گذشته، بیشتر میوه‌های تاجران افغان، فرسوده شده است.

مخلص احمد گفت:” تاجران ما روزانه 300 تا 400هزار دالر را تنها به عنوان جریمه پرداخت می‌‎کنند و  اکثر میوه‌جات ما فرسوده و فاسد شده است”.خواستیم در مورد برنامه‌های حکومت افغانستان برای حل این مشکل، نظر مقام‌های امارت اسلامی را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی به کلید گفته بود که تلاش‌ها برای یافتن راه حل مناسب در این زمینه، جریان دارد.

گفتنی‌ست که همه ساله، با فرار رسیدن فصل برداشت حاصلات در افغانستان، پاکستان به بهانه‌های مختلف گذرگاه‌ها میان دو کشوررا به‌روی موترهای حامل اموال تجارتی افغانستان، بسته می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *