اجتماعی

نگرانی قالین‌بافان از نبود بازار فروش برای قالین‌های دستبافت

شماری از قالین‌بافان از بلند بودن قیمت مواد اولیه و پایین بودن ارزش قالین در بازارهای کشور شکایت داشته و می‌گویند افزایش تعرفه بر صادرات قالین کار و بار آنان را با رکود مواجه کرده است.

شماری از قالین‌بافان از بلند بودن قیمت مواد اولیه و پایین بودن ارزش قالین در بازارهای کشور شکایت داشته و می‌گویند افزایش تعرفه بر صادرات قالین کار و بار آنان را با رکود مواجه کرده است. در همین حال مسئولان در ریاست صنعت و تجارت هرات می‌گویند این اداره اقداماتی را برای رشد صنعت قالین‌بافی مدنظر گرفته و در تلاش حل مشکلات قالین‌بافان و ایجاد سهولت در زمینه صادرات قالین است

شماری از قالین‌بافان در ولایت هرات از بلند بودن قیمت مواد اولیه و پائین بودن ارزش قالین در بازار‌های کشور شکایت دارند. آنان می‌گویند کاهش خرید قالین دست‌بافت توسط تاجران خارجی و افزایش تعرفه بر صادرات بر بازار قالین‌های دست‌بافت تاثیر منفی گذاشته و این کار و بار را با رکود مواجه ساخته است.

گل افشان فیروزی، یکی از زنان قالین‌باف می‌گوید که با بافت قالین روزگار خود و خانواده خود را می‌گذراند، اما نبود بازار فروش مناسب برای قالین‌های دست‌بافت او را با مشکلات فراوان روبه‌روکرده است.

او می‌افزاید که خانواد‌ه‌های زیادی از این طریق کسب درآمد می‌کنند و از حکومت خواستار ایجاد بازار فروش و ایجاد سهولت برای قالین‌بافان استند.

“قالین‌های مارا ارزان خریداری می‌کنند و با قیمت گرانتر به خارج از کشور می‌فروشند. برای ما که کارگر هستیم، اصلاً نمی‌صرفد. خواهش ما این است که به کار افغانستان ارزش بگذارند و همین قیمت قالین را بلند ببرند تا وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بهتر شود.”

مریم قتالی، یکی دیگر از قالین‌بافان می‌گوید در کنار پائین بودن ارزش قالین در بازارهای داخلی، افزایش تعرفه بر صادرات قالین نیز مانع رشد و پیشرفت قالین‌بافان شده و کار و بار آنان را از رونق بازمانده است.

“سابق از اقلامی مانند قالین و زعفران هیچ تعرفه کمرگی اخد نمی‌شد، اما فعلاً  حتی خارجی‌ها می‌گویند که ما اجازه نداریم با خود از این اجناس ببریم، چون مالیات گزافی از ما می‌گیرند.”

در همین حال مسئولان در ریاست صنعت و تجارت هرات می‌گویند که آنان اقداماتی را برای رشد صنعت قالین‌بافی مدنظر گرفته و در تلاش حل مشکلات قالین‌بافان و ایجاد سهولت در زمینۀ صادرات قالین هستند.

محمد بشیر سیرت، رییس صنعت و تجارت هرات می‌گویدکه این اداره با ایجاد شهرک صنعتی مخصوص قالین‌بافان، قصد دارد زمینۀ رشد و رونق دوباره صنعت قالین‌بافی را فراهم کند.

“باید یک مارکیت یا بازار معیاری برای پروسس قالین فراهم شود تا قالین با استندردهای جهانی به خارج صادر شود. برای اینکار جای تعیین شده و کار مراحل ابتدایی آن به پایان رسیده است. کار روی مراحل بعدی  نیز جریان دارد.”

گفتنی است که قالین‌های دست‌بافت هرات به دلیل ظرافت و زیبایی، در بازار‌های جهانی از جایگاه ویژه‌ برخوردار است، اما اخیراً شمار زیادی از قالین‌بافان و تاجران آن از  پائین بودن ارزش این تولید وطنی در بازارهای داخلی و بلند بودن تعرفه صادرات شکایت دارند. آنان می‌گویند که نبود زمینۀ فروش برای تولیدات کار و بار آنان را با رکود مواجه ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *