گزارش

زندگی دشوار زلزله‌زدگان در شهر هرات

شماری از زلزله زدگان در ولایت هرات، می‌گویند، با گذشت بیش از یک ماه از وقوع اولین زلزله نیرومند در این ولایت، تا کنون کاری برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در شهر هرات، صورت نگرفته است.

شماری از زلزله زدگان در ولایت هرات، می‌گویند، با گذشت بیش از یک ماه از وقوع اولین زلزله نیرومند در این ولایت، تا کنون کاری برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در شهر هرات، صورت نگرفته است.

آنان با شکایت از نهاد‌های کمک‌رسان در زمینه کمک رسانی به زلزله‌زدگان در شهر هرات می‌گویندکه به دلیل نداشتن سرپناه و سردی هوا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

لطیفه، یکی از زلزله زدگان در شهر هرات، می‌گوید که خانه‌اش به سبب زلزله ویران شده است و اکنون او با چهار فرزند و شوهر معیوبش در شهر آواره شده است.

او می‌گوید، نبود سرپناه از یک سو و فرا رسیدن فصل زمستان از سوی دیگر، زندگی را به کامش تلخ ساخته است.

” خانه ما خراب شد و ما در میدان ماندیم، ته پوش ما زمین است و بالاپوش ما آسمان،کمکی هم تا کنون به ما نکرده اند و هیچ توجهی به ما نشده است”

عبدالعظیم، یکی دیگر از زلزله زدگان هرات، می‌گوید، با آنکه بارها برای دریافت کمک به نهادهای‌کمک‌رسان مراجعه کرده است، اما تا کنون کسی به فریادش نرسیده است.

“ما مردم مظلوم، اینجا آواره شدیم، اما کسی احوال ما را نمی‌گیرد و از ما پرسان نمی‌کند. اگر به دفتر می‌رویم و یا عریضه می‌کنیم، قبول نمی‌کنند، ما کسی را نداریم، بیچاره و افگار هستیم”

محمد حسین، یکی دیگر از زلزله زدگان، از مسئولان و نهادهای کمک‌رسان خواستار رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان در شهر هرات است.

“بزرگان ما خبر دارند که خانه من خراب شده است و در زمین ها زندگی می کنیم، نه خیمه داریم و نه هم توانایی خرید آن را، اگر به ما یک لطف شود و یک هیأتی از خانه‌های ما بازدید کند و حداقل با ما یک سرپناه یا خیمه بدهند، که زمستان نزدیک است”

در همین حال مسئولان کمیسیون رسیدگی به زلزله زده گان هرات می‌گویند که روند کمک رسانی به  تمام مناطق زلزله‌زده به شمول شهر هرات جریان دارد.

محمد بشیر حلیمی، رئیس این کمیسیون می‌گوید که برای تمام زلزله زده گان به مرور زمان کمک رسانی خواهد شد.

“هنوز هم مناطق زیادی پیدا می‌شوند که به خیمه ضرورت دارند، که بیشتر شهر و مناطق نزدیک به شهر است و هر کسی که می‌خواهد کمکی به زلزله زده گان کند، ساخت خانه و تهیه کردن خیمه است”

گفتنی است که ولایت هرات از تاریخ 15 تا 23 میزان سال جاری شاهد چندین زلزله نیرومند وده ها پس لرزه بود که به سبب آن، هزاران خانه در شهر  و ولسوالی‌های این ولایت به گونه کامل تخریب شد.

شکایت از بی توجهی در زمینه رسیدگی به وضعیت زلزله زده گان در شهر هرات در حالی مطرح می‌گردد که آسیب دیدگان زلزله در شماری از ولسوالی های این ولایت نیز از عدم دریافت کمک شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *