افغانستان

اتاق تجارت: بسته‌ماندن شاه‌راه سالنگ روی بهای مواد اولیه تأثیر گذاشته است

بیش از دو ماه است که کار بازسازی شاهراه سالنگ جریان دارد و این شاه‌راه تا کنون به روی هر گونه رفت‌وآمد بسته بوده است و راه‌‌های خاواک-پنجشیر و شیبر-بامیان به عنوان راه‌های بدیل استفاده می‌شود.

بیش از دو ماه است که کار بازسازی شاهراه سالنگ جریان دارد و این شاه‌راه تا کنون به روی هر گونه رفت‌وآمد بسته بوده است و راه‌‌های خاواک-پنجشیر و شیبر-بامیان به عنوان راه‌های بدیل استفاده می‌شود.

با این حال، راه‌های بدیل شاه‌راه سالنگ به دلیل  معیاری‌نبودن، مشکلات بسیاری را برای مسافران به ویژه برای انتقال کالاهای بازرگانی، به میان آورده است.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، می‌گویند که مشکل راه‌های بدیل سالنگ، روی بهای مواد اولیه نیز تأثیر گذاشته است و این مشکل و تأثیر آن روی بازار، با رسیدن زمستان بیش‌تر خواهد شد.

خیرالدین مایل، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در این باره به سلام‌وطندار می‌گوید: «راه‌هایی که حالا از آن کالاهای تجاری انتقال می‌یابد، خراب است و مشکلات دارد. حالا زمستان و برف‌باری هم پیش رو هست، بالای نرخ‌ها تأثیر دارد. دلیل این است که نرخ‌های انتقال بلند می‌شود.»

از سوی دیگر، شماری از فروشندگان و باشندگان شهر کابل، نیز از افزایش بهای مواد اولیه به ویژه مواد سوختی شکایت می‌کنند.

مصطفا احمدی، فروشنده‌ی زغال‌سنگ در شهر کابل، می‌گوید که به دلیل خرابی راه‌ها، هزینه‌های انتقال این مواد سوختی افزایش یافته است و آنان مجبور اند تا آن را با بهای بیش‌تر به فروش برسانند.

او می‌افزاید: «راه کوه مشکلات زیاد دارد، از کوه پایین می‌شود، سرک‌ها معیاری نیست. به خاطر این که رانندگان مشکلات زیادی را مواجه می‌شوند، کرایه بلند می‌شود و همین سبب می‌شود که نرخ جنس هم بالا برود.»

رانندگان در این مسیر، نیز از خرابی راه‌ها شکایت می‌کنند و می‌گویند که این مشکلات، با باریدن برف و باران بیش‌تر خواهد شد.

احمد، یک تن از این رانندگان، به سلام‌وطندار می‌گوید: «خاک و گل است، راه‌ها از این به بعد یخ‌بندان و مشکلات زیاد می‌شود. خواست ما از امارت اسلامی این است که کار شاهراه سالنگ را شدت ببخشد و تا زمستان باید تمام شود.»

گل‌احمد، یک تن دیگر از این رانندگان، نیز می‌گوید: «ما حالا با این مشکلات صبر می‌کنیم تا شاهراه سالنگ ساخته می‌شود. خواست ما این است که باید به گونه‌ی خوب ساخته شود و تنها داخل سالنگ ساخته شده و دو طرف آن دوباره خراب نماند. ما می‌خواهیم به شکل خوب و دایمی ساخته شود.»

در همین حال، وزارت فواید عامه‌ی حکومت سرپرست، با پخش خبرنامه‌ای اعلام کرده که کار کانکریت‌ریزی بخش‌های نخست و دوم شاهراه سالنگ ۹۸ درصد و از بخش سوم نیز ۴۵ درصد تکمیل شده ‌است. این وزارت اما مشخص نکرده است که کار باقی‌مانده‌ی شاهراه سالنگ تا چه زمانی تکمیل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *