افغانستان

معین سیاسی وزارت خارجه:  سرحدات ما برای مخالفان سیاسی  و متخصصین کشور باز است

نشستی‌خبری تحت عنوان توسعه‌ی اقتصادی آینده افغانستان‌ از سوی مرکز تحقیقات و توسعه ابن‌سینا در حضور داشت مقامات امارت اسلامی‌افغانستان، نماینده‌ها، کارشناسان و متخصصان افغان وخارجی‌ از بخش‌های مختلف تجاری که قرار است برای مدت سه روز ادامه یابد برگزار گردید.

ببرک  قیومی- اطلاعات

نشستی‌خبری تحت عنوان توسعه‌ی اقتصادی آینده افغانستان‌ از سوی مرکز تحقیقات و توسعه ابن‌سینا در حضور داشت مقامات امارت اسلامی‌افغانستان، نماینده‌ها، کارشناسان و متخصصان افغان وخارجی‌ از بخش‌های مختلف تجاری که قرار است برای مدت سه روز ادامه یابد برگزار گردید.

این‌نشست خبری که به منظور روابط تجاری، توسعه و رُشد اقتصاد کشور برگزار گردیده است مقامات امارت اسلامی افغانستان بر خودکفایی و اتکاه بودن بر استعداد‌ها و مردم خود تاکید نمودند.

نماینده موسیسه‌ی ابن‌سینا آقای عبدالفتاح در این نشست خبری بیان نمود:

«هدف حضور ما در سه روز این است که به دولت برسانیم که ما خواهان ترقی و پیشرفت کشور استیم ما استعدادهای زیادی در بخش‌های متخلفِ از جمله فزیک و کیمیا داریم که به سطح ماستری در فزیک و کیمیا تحصیل دارند و این استعداد ها باید برای کشور استفاده گردند»

شیر محمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان در این نشست خبری ضمن قدردانی از برگزار کنند‌گان نشستِ خبری بخاطر توسعه اقتصادی آینده افغانستان می‌گوید که زمینه برای افغانهای متخصص و سرمایه داران مساعد گردیده تا بخاطر خودکفایی  کشور از صفر شروع نمایند.

«بااستفاده از عفو عمومی افغانها بیایند در کشور در پهلوی برادر‌های شان ظرفیت‌های خودش شانرا برای آبادی کشور مصرف نمایند»

آقای استانکزی با اشاره به وجود برابری میان اقوام مختلف کشور نیز اشاره نمود: «مطابق به عفو عمومی‌ بعداز شکست امریکا در کشور اکنون برتری قومی، مذهبی و زبانی در میان افغانها برچیده شده و هر افغان منحیث افغان حق دارند در سیاست، اقتصاد و تعلیم تربیه‌ اولاد کشور سهم فعال شانرا صادقانه انجام بدهند».

معاون سیاسی وزارت خارجه کشور با اشاره به ارزش علم می‌گوید که پیشرفت جهان در فراگیری علم و ارزش قایل شدن به علم است.

« پیشرفت جهان در بخش‌های مختلف ریشه در علم دارد و فراگیری علم و دانش  حق شرعی هر مسلمان است».

شیر محمد عباس استانکزی در این‌نشست خبری نیز اشاره نمود که ما نباید به دونر‌های خارجی اتکاه نماییم بلکه افغانها برای کشور و مردم خودشان اتکاه‌ نمایند چون اکنون امنیت سرتاسری درکشور وجود دارد و مشکلات امنیتی در کشور بر طرف شده سرمایه داران باید در کشور سرمایه گذاری نمایند.

معاون سیاسی وزارت خارجه کشور می‌گوید در وقت اشغال افغانستان روزانه تلفات انسانی بیشتری را شاهد بود  و مردم افغانستان جوانان شانرا از دست میدادند و ما شاهد حکومت محلی و زور گویی در نقاط مختلف کشور بودیم.

«درگذشته تلفات انسانی درکشور بیشتر بود اکنون تلفات به صفر رسیده و در تمام نقاط کشور امنیت وجود دارد و حکومت قوی و مرکزی در کشور داریم حکومت‌های محلی در کشور وجود ندارد».

آقای استانکزی نیز اشاره نمود که امارت اسلامی افغانستان با وجود امکانات کم توانسته است که در دو سال اخیر پروژه‌های بزرگ را آغاز نماید که کانال قوش تیپه نمونه آن است که تطبیق این پروژه آب‌های کشور را مهار و برای هزاران جریب زمین زمینه زراعت ایجاد گردیده‌است.

وی با اشاره به نگرانی کشورهای همسایه افغانستان افزود:

«ما کاری نمی کنیم که به زیان کشور‌های همسایه باشد ما می‌خواهیم آب‌های خود را مهار نماییم چون  مصمم به مهار آب های کشور خود استیم».

آقای استانکزی اشاره نمود که کشور ما خود به اب نیاز دارد ولایت کابل به کمبودی اب رو به روی است ما برنامه داریم تا آب پنجشیر را به کابل انتقال بدهیم تا مشکلات بی آبی مرکز بر طرف گردد.

وی از تاجران و سر مایه داران کشور را خطاب قرار داده گفت که زمینه مساعد است که به کشور برگردید و در بخش‌ های مختلف در کشور سرمایه گزاری نمایید تا هم در قسمت آبادی و خودکفای کشور سهم بگیرید و هم برای هزاران افغان زمینه کار ایجاد نمایید.

غلام حیدر شهامت سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی امارت اسلامی افغانستان دراین نشست خبری با اشاره به مهم بودن اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی کشور می گوید: «امارت اسلامی افغانستان در گذشته در سنگر جهاد مبارزه می‌کرد اکنون رهبری امارت اسلامی افغانستان در  از میان بردن فقر تلاش دارد و اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی افراد ماهر را تربیه و در بازار کار معرفی می‌کند».

آقای شهامت از ایجاد رشته‌های هوتل داری سیاحت، خط ریل و استخراج معادن در اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی بخاطر مهم بودن و نیاز افغانستان نیز خبر داد.

قابل یاد آوریست که ورکشاپ تحت عنوان «توسعه اقتصادی و آینده افغانستان» قرار است در سه روز در بخش‌ های زراعت و زیر بنایی آبی، خدمات صحی، انرژی برق برای بازسازی و پیشرفت، تحصیل برای همه اتباع، پروژه‌های ترانسپورت، تجارت و توسعه، کریدت و بانکداری ملی و صنعت و کار با ارایه سیمینار‌ها از سوی متخصصین ادامه داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *