افغانستان

بزرگ‌ترین مارکیت میوه و ترکاری فروشی، به ارزش ۱۰ میلیون دالر در کابل افتتاح شد

بزرگ‌ترین مارکیت میوه و ترکاری فروشی زون غرب به ارزش ۱۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری اولیه در کابل گشایش یافت، سخنرانان در افتتاحیه این محفل از تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان خواستند تا در بخش‌های مختلف برای ایجاد سهولت شهروندان سرمایه گذاری کنند.

بزرگ‌ترین مارکیت میوه و ترکاری فروشی زون غرب به ارزش ۱۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری اولیه در کابل گشایش یافت، سخنرانان در افتتاحیه این محفل از تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان خواستند تا در بخش‌های مختلف برای ایجاد سهولت شهروندان سرمایه گذاری کنند.

محفل افتتاحیه مارکیت میوه و ترکاری فروشی زون غرب دیروز (سه‌شنبه، ۹ عقرب) از سوی شرکت تجارتی شاهد منصور با همکاری شهرداری کابل با حضور تاجران، سرمایه‌گذاران و دهاقین در کمپنی کابل  برگزار شد.

محمد امین اخپلواک، یک تن از تاجران کشور طی سخنانی گفت که این مارکیت میوه با استانداردهای معیاری جهانی ساخته می شود و نیازهای ضروری دهاقین را برطرف خواهد کرد.

براساس سخنان وی، در این مارکیت بزرگ میوه سردخانه‌های معیاری ساخته می‌شود و میوه‌های هر فصل افغانستان بدون فاسد شدن در آن نگهداری شده و در نقاط مختلف کابل توزیع خواهد شد.

وی همچنین گفت: «در این مارکیت برای دهاقین مسافرخانه نیز ساخته خواهد شد، تا زمانیکه دهاقین میوه‌های خود را از ولایات مختلف می آورند در آنجا بودوباش داشته باشند.»

به گفته محمد امین خپلواک، با آمدن امارت اسلامی سهولت‌های فراوان برای تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان از سوی حکومت سرپرست ایجاد شده است.

این تاجر کشور با انتقاد از سیاست‌های خصمانه پاکستان گفت که با ایجاد مارکیت‌های میوه معیاری دیگر میوه جات کشور در مرز تورخم فاسد نخواهد شد.

سمیع الله شاهد، رییس شرکت شاهد منصور و مسئول مارکیت میوه زون غرب نیز طی سخنانی گفت که مکان این مارکیت با شهرداری کابل قرارداد شده و برای صدها نفر زمینه کار فراهم شده است.

وی افزود که قرار است در این مارکیت بیش از دو هزار دوکان میوه فروشی و ترکاری فروشی ساخته شود.

براساس سخنان شاهد، مقدار سرمایه گذاری اولیه در این مارکیت به ارزش ۱۰ میلیون دالر است و برای ایجاد سردخانه‌ها نیز ۱۷ میلیون دالر سرمایه گذاری خواهد شد.

مسئول مارکیت میوه و ترکاری فروشی زون غرب، بر سرمایه گذاری تاجران کشور در بخش‌های مختلف تاکید کرد

ادریس فقیرزاده، رییس شورای فرمولیان گفت که نبود مارکیت معیاری در کابل که سردخانه داشته باشد یکی از مشکلات دهاقین بود و با ایجاد این مارکیت مشکلات مردم حل خواهد شد. وی از شهرداری کابل خواست که مکان‌های مناسب را برای تاجران مهیا کنند، تا آنان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده و ایجاد شغل برای جوانان فراهم شود. مولوی خلیل الرحمن، آمر تنظیم مارکیت‌های شهرداری کابل اما گفت که شهرداری کابل آماده است تا با امضای قرارداد با شرکت‌های خصوصی مکان‌های مناسب را برای سرمایه‌گذاران آماده کند.

گفتنی است که هزاران تُن میوه افغانستان سالانه از طریق مرز تورخم به پاکستان صادر می‌شود، ولی با افزایش تنش‌های سیاسی پاکستان با افغانستان هر از گاهی مرز تورخم را مسدود کرده و میوه‌های کشور فاسد می‌شود که ایجاد سردخانه‌ها و مارکیت‌های میوه در نگهداری میوه‌ها برای دهاقین سودمند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *