صحت

چشم درد نشانه چیست؟ داکتر سخی

چشم درد یکی از مشکلات مهمی است که ممکن است در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه شوید.

 

چشم درد یکی از مشکلات مهمی است که ممکن است در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه شوید. گاهی‌اوقات، این عارضه آن قدر جدی نبوده و با درمان خانگی برطرف می‌شود؛ اما در بعضی موارد، بسیار جدی است و حتی ممکن است به درمان اورژانسی نیاز داشته باشد. در مقاله امروز به این سوال که نشانه چیست آن پاسخ می‌دهیم و راه‌های درمان آن را بررسی می‌کنیم.

علت چشم درد

دلیل آن می‌تواند به موارد زیر مربوط باشد:

۱. خشکی چشم

چشم‌های سالم اشک تولید می‌کنند. اشک به حرکت روان چشم و همچنین به شستن گرد و غبار و سایر مواد محرک کمک می‌کند. چشم‌هایی که اشک کافی تولید نمی‌کنند ممکن است دچار خشکی و خارش شوند و در برابر عفونت آسیب‌پذیر باشند.

۲. آلرژی

آلرژی چشمی هم می‌تواند علت درد چشم چپ و راست باشد. این مشکل در اثر تماس مواد محرک با چشم ایجاد می‌شود و معمولا هر ۲ چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شایع‌ترین موادی که می‌توانند آلرژی چشمی ایجاد کنند عبارت‌اند از: گرده گیاهان، گرد و غبار، شوره حیوانات و ترکیبات موجود در محصولات بهداشتی و آرایشی

۳. کنژنکتیویت

کنژنکتیویت به مشکلاتی اشاره دارد که باعث تورم، قرمزی و التهاب ملتحمه می‌شوند. ملتحمه یک بافت شفاف نازک است که قسمت سفید چشم را می‌پوشاند. کونژنکتیویت معمولا باعث می‌شود سفیدی چشم قرمز یا صورتی شود. از این‌رو، بسیاری از مردم به کنژنکتیویت «چشم صورتی» می‌گویند.

ویروس‌ها، باکتری‌ها و مواد آلرژی‌زا در ابتلا به کنژنکتیویت نقش دارند. این مشکل می‌تواند در پاسخ به مواد شیمیایی، آلودگی هوا، قارچ‌ها، انگل‌ها، لنزهای تماسی و ورود اجسام خارجی به داخل چشم هم ایجاد شود.

۴. بلفاریت

از بلفاریت هم می‌توان به عنوان علت آن نام برد. بلفاریت به معنی التهاب پلک‌ها است. این عارضه در اثر عفونت باکتریایی یا بیماری پوستی مانند شوره سر یا روزاسه رخ می‌دهد.

۵. گل مژه و شالازیون

گل مژه و شالازیون از شایع‌ترین مشکلات چشمی هستند. گل مژه برآمدگی کوچکی است که در لبه بیرونی پلک ایجاد می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که یک غده چربی در چشم مسدود می‌شود و یک عفونت کوچک و موضعی به وجود می‌آورد.

شالازیون از نظر ظاهری شباهت زیادی به گل‌ مژه دارد، اما گاهی بزرگ‌تر است. این عارضه هم مانند گل مژه در اثر انسداد غده چربی ایجاد می‌شود. اما برخلاف آن، با عفونت مرتبط نیست و باعث درد نمی‌شود (مگر اینکه خیلی بزرگ باشد).

۶. آسیب‌دیدگی چشم

گاهی‌اوقات، علت درد چشم راست یا چپ به آسیب فیزیکی چشم مربوط است. این آسیب‌ها زمانی رخ می‌دهند که به چشم ضربه وارد شود.

یا یک جسم خارجی در آن گیر کندکوم

گلوکوم (آب سیاه) یک بیماری پیش‌رونده است که به عصب بینایی آسیب می‌رساند و باعث افزایش فشار داخل چشم می‌شود. در نتیجه، بینایی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۸. سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای به درد ناگهانی و شدید در یک طرف سر منجر می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به این مشکل گزارش کرده‌اند که در اطراف چشم خود احساس درد می‌کنند. سردرد خوشه‌ای ممکن است بین ۱۵ دقیقه تا سه ساعت طول بکشد.

۹. آنوریسم

آنوریسم به معنی بزرگ شدن عروق خونی است. این عارضه در اثر ضعیف شدن دیواره عروق رخ می‌دهد و می‌تواند در هر جایی از بدن از جمله مغز ایجاد شود. اگر آنوریسم مغزی پاره شود، ممکن است فرد در بالا یا پشت یک چشم احساس درد داشته باشد.

۱۰. سرطان

به ندرت، درد ممکن است نشانه سرطان چشم باشد. بعضی از انواع سرطان چشم، سرطان‌های پوستی هستند که از پلک یا پوست اطراف آن شروع می‌شوند. منشاء بعضی از سرطان‌ها هم به خود چشم برمی‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *