اسلامی

فضائل حجاب

حجاب،‌ اطاعت خدا و رسول خدا صلی الله علیه وسلم

پوهیالی ستاره سیرت حیات استاد اکادمی پولیس

حجاب،‌ اطاعت خدا و رسول خدا صلی الله علیه وسلم

خداوند اطاعت از خود و رسولش را بر ما واجب گردانده است آنجا که می‌فرماید:‌ «وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللهُ وَ رَسُوْلُهُ أَمْراً أَن یَّکُوْنَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَّعْصِ اللهَ وَ رَسُوْلَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُّبِیْناً»( احزاب – آیه 36)

ترجمه :کاری که خدا و پیامبرش در آن داوری نمایند، هیچ مرد و زن مؤمنی در آن کار، از خود اختیاری ندارند. و هر کس از دستور خدا و پیامبرش، سرپیچی نماید، دچار گمراهی کاملاً آشکاری می‌گردد.

و همچنین می‌فرماید:‌ «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُوْنَ حَتَّی یُحَکِّمُوْکَ فِیْمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوْا فِیْ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوْا تَسْلِیْماً»( نساء ـ‌آیه 65)

ترجمه: نه!…به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن بشمار نمی‌آیند تا زمانی که تو را در اختلافات‌شان داور قرار ندهند. و سپس، در دلهایشان از داوری تو ملالی به خود راه ندهند و کاملاً تسلیم قضاوت تو باشند.

و خداوند زنان را به حجاب امر نموده است آنجاییکه می‌فرماید:‌ «وَ قُلْ لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنُ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوْجَهُنَّ وَ لا یُبْدِیْنَ زِیْنَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوْبِهِنَّ» ترجمه: به زنان مؤمن بگو: چشمهای خود را  از نامحرمان پایین اندازند، عورت‌های خود را حفظ نمایند و زینت خویش را آشکار نکنند مگر آن مقدار که ظاهر است و روسری‌هایشان را بر گریبانشان بیندازند.

و در جایی دیگر می‌فرماید:‌ «وَ قَرْنَ فِیْ بُیُوْتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُوْلَی). احزاب- آیه33)

ترجمه: در خانه‌هایتان بمانید و همچون جاهلیت پیشین در میان مردم  با آشکار ساختن اندام و زیورآلات خود، ظاهر نشوید

و همچنین می‌فرماید:‌ «وَ إِذَا سَأَلْتُمُوْهُنَّ مَتَاعاً فَسْأَلُوْهُنَّ مِن وَّرَاءَ حِجَابٍ ذَالِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوْبِکُمْ وَ قُلُوْبِهِنَّ». احزاب ـ‌ 53)

ترجمه: هنگامی که از همسران پیامبر صلی الله علیه وسلم کالا و متاعی خواستید از پشت پرده بخواهید. این کار برای پاکی دلهای شما و آنان بهتر است.

و بعد از چند آیه می‌فرماید:‌ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُّلْ لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِیْنَ یُدْنِیْنَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیْبِهِنَّ».

احزاب ـ‌ 59)

ترجمه: ای پیامبر! به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو:‌ روپوش‌های خود را به خوبی بر خود، بیاندازند.

حجاب، عفاف است

خداوند تعهد به حجاب را نشانة عفت و پاکدامنی قرار داده است:‌ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِیْنَ یُدْنِیْنَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیْبِهِنَّ ذَالِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ».

ترجمه: ای پیامبر! به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو:‌ روپوش‌های خود را به خوبی بر خود بیاندازند. با این پوشش، بهتر عفت و پاکدامنی آنها شناخته می‌شود در نتیجه ـ از طرف افراد مریض ـ مورد اذیت و آزار قرار نمی‌‌گیرند.

آیه، آشاره به این مطلب دارد که شناختن محاسن و زیبایی‌های زن از طرف افراد نامحرم، باعث اذیت و آزار وی می‌شود و خویشاوندانش را هم در فتنه و دردسر می‌اندازد.

و خداوند به زنان سالخورده‌ای که مورد تمایل و پذیرش مردان نیستند، اجازه داده تا روپوش‌ها را بر زمین بگذارند و صورت و دو کف دست را ظاهر سازند. در همین راستا می‌فرماید:‌ «وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ‌ الَّلاتِیْ لا یَرْجُوْنَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَّضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِیْنَةٍ».

ترجمه: و بر زنان از کار افتاده و سالخورده‌ای که دیگر امیدی به نکاح ندارند، گناهی نیست که لباسهایشان را به زمین بگذارند بدون اینکه هدف، خودنمایی و ظاهر کردن زیورآلات باشد.

و به دنبال آن، به بیان مستحب و شکل بهتر و کامل‌تر آن می‌پردازد و می‌فرماید: «وَ أَن یَّسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَ اللهُ سَمِیْعٌ عَلِیْمٌ». نور .60

و اگر آنها راه عفت را در پیش گیرند ـ و روپوش‌هایشان را به زمین نگذارند ـ برای آنها بهتر است و خداوند سخنان را می‌شنود و نیت‌ها را می‌داند). ملاحظه می‌کنیم که خداوند حجاب را حتی برای زنان سالخورده، عفت و پاکدامنی نامیده، پس آیا حجاب برای زنان جوان، عفت و پاکدامنی نیست؟

حجاب، پاکیزگی و دوری از آلودگی است

خداوند می‌فرماید: ‌«وَ إِذَا سَأَلْتُمُوْهُنَّ مَتَاعاً فَسْأَلُوْهُنَّ مِن وَّرَاءَ حِجَابٍ ذَالِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوْبِکُمْ وَ قُلُوْبِهِنَّ» احزاب . 53

هنگامی که کالا و متاعی  از وسایل منزل  از آنها یعنی همسران پیامبر، خواستید، از پشت پرده، بخواهید. این کار، برای پاکی دلهای شما و دلهای آنان، بهتر است.

خداوند در این آیه، حجاب را پاکی و طهارت دلهای مردان و زنان مؤمن، نامیده است. زیرا اگر چشم، چیزی را نبیند، دل آرزوی آن را نمی‌کند. اما اگر چشم، چیزی را ببیند، شاید دل آرزو کند و مشتاق آن گردد شاید هم آرزو نکند و مشتاق آن نگردد.‌ اینجاست که اگر چشم، نبیند، دل پاکتر می‌ماند و انسان کمتر دچار فتنه و فساد می‌شود. زیرا حجاب، امید دلهای مریض را قطع می‌کند. خداوند می‌فرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِیْ فِیْ قَلْبِهِ مَرَضٌ»احزاب . 32

ترجمه: با صدای نرم و نازک، صحبت نکنید که بیماردلان به شما چشم طمع بدوزند.

حجاب، تقوا است

خداوند می‌فرماید:‌ «یَا بَنِیْ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکَمْ لِبَاسًا یُّوَارِیْ سَوْآتِکُمْ وَ رِیْشاً و لِبَاسُ التَّقْوَی ذَالِکَ خَیْرٌ» أعراف. 26

ترجمه: ای فرزندان آدم! ما لباسی برای شما درست کردیم که هم عورات شما را می‌پوشاند و هم مایة تجمل و زیبایی شما می‌‌گردد اما بدانید که لباس تقوا، بهترین لباس است.

حجاب، ایمان است

خداوند فقط زنان مؤمن را مخاطب قرار می‌دهد و می‌فرماید:‌ «وَقُلْ لِّلْمُؤْمِنَاتِ» (و به زنان مؤمن بگو…) و همچنین می‌گوید:‌ «وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِیْنَ»

(همسران مؤمنان).   و هنگامی که گروهی از زنان قبیلة بنی‌تمیم نزد ام‌المؤمنین عائشه صدیقه رضی‌الله عنها آمدند و لباسهای نازکی به تن داشتند، حضرت عائشه رضی‌الله عنها فرمودند‌: «اگر شما مؤمن هستید،

ص این لباس، لباس مؤمنان نیست. و اگر مؤمن نیستید، می‌توانید از این لباسها بهره‌مند گردید».

حجاب، حیا است آن حضرت صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:‌ «هر دین، اخلاقی دارد و اخلاق دین اسلام، حیا است». و در جایی دیگر می‌فرماید:‌ «حیا از ایمان است و جای ایمان در بهشت است».

و همچنین می‌فرماید: «حیا و ایمان به هم پیوسته‌اند اگر یکی برداشته شود، دیگری هم برداشته می‌شود». و ام‌المؤمنین حضرت عائشه رضی ‌الله عنها می‌فرماید:‌ «به خانه‌ای که رسول ‌الله صلی الله علیه وسلم وپدرم در آن دفن شده بودند‌،‌ وارد می‌شدم و لباسم را به زمین می‌‌گذاشتم و با خود می‌گفتم:‌ یکی شوهرم و دیگری پدرم است. اما سوگند به خدا، از وقتی که عمر رضی ‌الله‌ عنه در آنجا دفن گردید، هر وقت، وارد خانه می‌شدم به علت شرم و حیا از عمر، لباسم را محکم به بدنم می‌بستم». درنتیجه حجاب موافق و سازگار با حیایی است که در خلقت زن، نهفته است.

حجاب، عزت است

همچنین حجاب با عزتی که طبیعت مرد براساس آن سرشته شده است، تناسب و سازگاری دارد. البته با طبیعت همان مردی که از فطرت سلیم برخوردار است و دوست ندارد چشم‌های خائن،‌ به همسر و دخترانش نگاه کنند.

والله اعلم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن