گزارش

حاصلات پنبه در بلخ ۱۰ درصد افزایش یافته است

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بلخ، می‌گویند که امسال، حاصلات پنبه در این ولایت ۱۰ درصد افزایش یافته است. آن‌ها، می‌افزایند که در سال روان، حدود ۳۰ هزار هکتار زمین در این ولایت، به کاشت پنبه اختصاص یافته است.

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بلخ، می‌گویند که امسال، حاصلات پنبه در این ولایت ۱۰ درصد افزایش یافته است. آن‌ها، می‌افزایند که در سال روان، حدود ۳۰ هزار هکتار زمین در این ولایت، به کاشت پنبه اختصاص یافته است.

بر اساس برآوردهای ریاست زراعت بلخ، قرار است از زمین‌های کاشت‌شده در سطح این ولایت ۳۷ تا ۴۰ هزار متریک‌ تُن پنبه‌ برداشت شود.

شمس‌الدین خالد، رییس زراعت بلخ، می‌گوید که به دلیل کم‌‌آبی و آفت‌های طبیعی در سال گذشته از زمین‌های زراعتی در این ولایت، ۳۰ هزار متریک‌ تُن پنبه به دست‌ آمده است. او، با تأکید بر پشتیبانی از دهقانان در بلخ، می‌گوید: «امسال در نتیجه‌ی آموزش‌های موارد زراعتی به دهقانان و معرفی ادویهبرای حفاظت از پنبه توسط ریاست زراعت، حاصلات بیش‌تر شده است.»

در همین حال، شماری از دهقانان با ابراز خرسندی از افزایش حاصلات شان، خواستار توجه بیش‌تر مسئولان به بخش زراعتی به ویژه کاشت پنبه اند. آن‌ها، می‌گویند هرچند با حفر‌ چاه‌های مجهز با سیستم‌ برق‌رسانی خورشیدی، تا حدی از مشکلات شان کاسته شده؛ اما شماری از کشاورزان در بخش‌هایی از بلخ، هنوز هم با کم‌بود آب روبه‌رو اند.

حبیب‌الله، دهقان در بلخ که در حدود ۱۵ جریب زمین پنبه کاشته است، می‌گوید که افزون بر کم‌آبی، بازار مناسب برای فروش محصولات شان وجود ندارد. او می‌افزاید: «فعلاً پنبه‌ی افغانستان که در سطح جهان بهترین پنبه است، تنها در بازارهای پاکستان به فروش می‌رسد. درخواست ما این است که باید به سایر کشورها نیز صادر شود.»

با این حال، عتیق‌الله مسلم، رییس حفاظت نباتی وزارت زراعت بلخ، می‌گوید که برنامه‌هایی را برای پشتیبانی و حل مشکلات دهقانان در این ولایت، روی دست دارند. او، می‌گوید: «وزارت زراعت در راستای کاشت، مراقبت، جمع‌آوری، پروسس و فروش پنبه‌ی کشور نهایت تلاش و هم‌کاری می‌کند.»با این همه، مسئولان در اتحادیه‌ی فروشندگان پنبه در شمال افغانستان، از کشاورزان می‌خواهند برای نگه‌داری پنبه، به جای بوری‌های پلاستیکی از بوری‌های نخی استفاده کنند.سیدمحمد هاشمی، عضو این اتحادیه، می‌گوید: «انتقال پنبه با بوری‌های پلاستیکی می‌تواند کیفیت پنبه‌ی داخلی را کاهش دهد و برای همین، دهقانان باید از بوری‌های نخی استفاده کنند.»

هرچند کارشیوه‌ی استفاده از بوری‌های نخی برای نگه‌داری پنبه با استقبال دهقانان  روبه‌رو بوده است؛ اما آن‌ها، از اتحادیه‌ی فروشندگان پنبه می‌خواهند که این بوری‌ها را به گونه‌ی رایگان در دسترس شان قرار بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *