صحت

استفاده از چرس توسط مادر حامله، مانع رشد کودک در بطن مادر می‌شود

یک تحقیق تازه دریافته که استفاده از چرس توسط مادر حامله مانع رشد کودک در بطن مادر و مشکلات سوء شکل میشود.

معاذ

یک تحقیق تازه دریافته که استفاده از چرس توسط مادر حامله مانع رشد کودک در بطن مادر و مشکلات سوء شکل میشود.

این تحقیق از سوی دانشکده صحی پوهنتون مشیگان ایالات متحده امریکا انجام شده و در آن نتایج معاینات صحی (۱۰۹) زن حامله که از چرس استفاده میکردند، با معاینات صحی (۱۷۱) زن حامله که از دخانیات و چرس استفاده نکرده بودند، مقایسه شده

است.

محققان طبی در پوهنتون مشیگان دریافته اند که استفاده مادرِ حامله از چرس بیشترین تاثیر را بر کودک بطن وی در سه ماه نخست حمل بجا میگذارد.

داکتران دریافته اند که استفاده مادران از چرس در سه ماه نخست حمل سبب میشود، کودکی که در بطن مادر معتاد پرورش میابد، در مقایسه به وزن کودک مادر سالم دو برابر کاهش یابد، اما اگر پس از آن نیز مادر به استفاده از چرس ادامه دهد، کودک در هر سه ماه حمل به همین اندازه در بطن مادر از رشد باز میماند.

داکتران در دانشکده طبی پوهنتون مشیگان میگویند که تولد نوزاد با وزن کمتر یکی از علایم ناسالم بودن کودک است، زیرا داشتن وزن کم در زمان تولد میتواند سبب معلولیت و ضعف حافظه در کودک شود.

در نتایج این تحقیق آمده که زیانبار ترین نوع استفاده از چرس، دود کردن آن همراه با تنباکو در بین سگرت است، شکل استفاده از چرس که در افغانستان بیشتر رایج است.

نعمان رشیدی پوپل، متخصص تداوی معتادان در مرکز نجات کابل میگوید، استفاده مادر حامله از چرس مانع جریان اکسیجن و خون به مغز نوزاد میشود:

« تعدادی از جوانان، به ویژه طبقه اناث اگر از چرس بگونه مکس استفاده کند، اطفالی که در بطن مادر استند، سبب سوء شکل کودک، به خصوص کاهش جریان اکسیجن و خون به مغز کودک میشود، سوء شکل ولادی و سوء حافظه را به وجود میآورد.»

داکتران در جریان این تحقیق شماری از مادران حامله را در ماه سوم حمل شان از استفاده چرس منع کرده، اما با آن هم نوزادان آنان با مشکلات دماغی، به ویژه آسیب های جدی در ناحیه جمجمه سر به دنیا آمدند، زیرا استفاده از چرس در سه ماه نخست حمل بر کودک بطن تاثیر گذاشته بود.

داکتر فریما نکهت، معاون شفاخانه صد بستر زنان معتاد میگوید، زنان معتادی که در نزد آنان مراجعه می کنند، اکثراً چنین مشکلاتی را دارند و نوزدان آنان نا آرام و پرخاشگر میباشند:

«وقتی که طفل در بطن مادر باشد، طفل از مادر تغذیه میشود و طبعاً از هر چیزی که مادر استفاده میکند، از طریق وی به طفل هم می رسد. وقتی مادر در زمان حامله داری دچار فشار و اضطراب باشد و مشکلات روانی داشته باشد، طفلی هم که به دنیا میآورد همین مشکلات را می داشته باشد. ما چنین مریض هایی را داشتیم که وقتی ولادت کردند طفل بسیار نا آرام بود و ما توانستیم طفل را با دادن دوا تداوی کنیم.»

تحقیقی که سال گذشته در رابطه به استفاده زنان حامله از چرس در ایالت نیویارک انجام شده بود، نیز نشان داد، مادرانی که از چرس استفاده می کنند، فرزندان دارای اضطراب، فشار روانی و حتی مبتلا به اوتیزم به دنیا می آورند.

این تحقیق نشان داد که اثرات استفاده مادر از چرس حتی تا سنین سه الی شش سال بعد از ولادت در وجود فرزند می ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *