صحت

شیردهی به کودکان؛  حفاظت از مادران در برابر خطر سرطان

داکتران به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، تاکید می‌ورزند که شیر مادر بهترین غذا برای کودک بوده و برای خود مادر نیز مفید می‌باشد.

داکتران به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، تاکید می‌ورزند که شیر مادر بهترین غذا برای کودک بوده و برای خود مادر نیز مفید می‌باشد.

در همین حال شماری از مادران در افغانستان از مشکلات اقتصادی و نبود امکانات شکایت داشته و می‌گویند که آنان شیر کافی ندارند تا به اطفال شان بدهند.

از هفته اول ماه اگست به مناسبت هفته جهانی برای آگاهی تغذیه کودک با شیر مادر، در سراسر جهان تجلیل می‎گردد.

داکتران می‎گویند که تغذیه با شیر مادر دارای بهترین مواد مغذی بوده که هم برای کودکان 2 تا 2 و نیم ساله مفید است و هم برای جلوگیری از سرطان سینه در مادران مؤثر می‌باشد.داکتر نجوا فضل، متخصص نسایی و ولادی تاکید دارد که تغذیه با شیر مادر سبب کاهش آسیب پذیری کودکان در تمام عمر می‌شود:”شیر مادر یکی از بهترین و مغذی ترین مواد غذایی برای اطفال، به خصوص نوزادان تا 6 ماهگی است. شیر مادر حاوی کلسیم و منرال‌ها بوده که باعث بلند رفتن معافیت بدن کودکان در همین دوره می‌شود. از سوی دیگر به صحت مادر نیز مفید بوده و باعث کاهش 70 فیصدی خطر سرطان سینه نزد مادران می‎گردد.”

وی همچنان می‎افزاید که اگر در زمینه تغذیهء کودکان با شیر مادر غفلت شود، اثرات منفی آن در تمام عمر متوجه کودک خواهد بود.

“کم توجهی در شیردهی کودکان باعث عدم رشد و قد کوتاهی طفل شده و معافیت آنان را در برابر بیماری‌ها کاهش می‎دهد.”

درهمین حال شماری از مادران می‌گویندکه به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات کافی، آنان نمی‌توانند به‌گونۀ درست، اطفال شان را تغذیه کنند.

مریم مادری که طفلش به سوء تغذیه مبتلا است، می‎گوید شیر کافی ندارد و طفلش بسیار نا آرام است.

” اقتصاد ما ضعیف است و نمی‌توانیم اطفال خود را درست و کامل شیر بدهیم.”

ثریا مادر دیگر، در مورد محرومیت کودکش از شیر مادر، چنین می‎گوید:”وقتی طفلم در زمان شیر خوارگی قرار داشت، از یک سو مشکلات خانواده زیاد بود و ازسویی هم شیر کافی نداشتم. از این سبب طفلم همیشه نا آرام بود. اکنون که برزگ شده، در درس‌هایش بسیار ضعیف است.”

تحقیقات نشان داده است که شیر مادر سرشار از مواد مغذی بوده و کامل‌ترین غذا برای کودکان می‌باشد که موجب افزایش هوش نوزادان گردیده و از اختلالات روانی و مبتلا شدن آنان به امراض دیگر جلوگیری می‎کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *