گزارش

استقبال باشندگان هرات از توزیع پول‌های جدید

شماری از باشندگان و صرافان در ولایت هرات از توزیع پول‌های جدید 50 و 100 افغانی به بازار استقبال کرده و می‌گویندکه پول‌های فرسوده در هنگام داد و ستد، مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده بود.

شماری از باشندگان و صرافان در ولایت هرات از توزیع پول‌های جدید 50 و 100 افغانی به بازار استقبال کرده و می‌گویندکه پول‌های فرسوده در هنگام داد و ستد، مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده بود. در همین حال مسئولان محلی در هرات می‌گویند که تلاش‌ها جریان دارد تا مشکلات در قسمت چلش پول در کشور حل شود.

شماری از باشندگان و صرافان در ولایت هرات از توزیع پول‌های جدید 50 و 100 افغانی از سوی بانک مرکزی استقبال می‌کنند.

آنان می‌گویند که پول‌های فرسوده مشکلات بسیاری را در خرید و فروش اجناس برای مردم ایجاد کرده بود.

بسم‌الله، یکی از باشندگان در صحبت با کلید می‌گوید که بانک مرکزی پول‌های فرسوده را پس از جمع‌آوری باید حریق نماید تا این پول‌ها دوباره وارد بازار نشود.

“پول‌هایی که تازه وارد بازار می‌شود، باید به گونۀ درست استفاده کنیم، چون مربوط یک فرد نیست، مربوط به تمام مردم است. هرکدام مان باید یک کیف پول داشته باشیم تا پول دوباره فرسوده نشود.”

گل احمد، یکی دیگر از باشندگان نیز تاکید دارد که بانک مرکزی برعلاوه توزیع پول‌های جدید، باید پول‌های فرسوده را نیز حریق کند.

“پول‌هایی که ناچل استند، باید از سوی حکومت حریق شود. زیرا امکان دارد که این پول‌ها دوباره به‌گونۀ غیر قانونی وارد بازار شود.”

در همین حال مسئولان اتحادیه صرافان ولایت هرات از توزیع پول‌های جدید 50 و 100 افغانی به بازار استقبال می‌کنند.

غلام محمد سهرابی، رییس این اتحادیه توزیع پول‌های جدید را یک یک اقدام خوب پنداشته، اما تاکید دارند که برای حفاظت از پول بهتر است سیستم بانکی و کارت‌های اعتباری بیشتر رایج گردد.

“بازهم خواست ما از امارت اسلامی این است که روند تعویض هزاری و پنج‌صدی را هم آغاز کند. هرچند پول‌ها آنچنان فرسوده هم نیست، اما وقتی پول فرسوده به بانک برمی‌گردد، از مسئولان خواهشمندیم که آنرا دوباره وارد بازار نکنند.” از سویی هم مسئولان محلی در هرات پول‌ها را هویت ملی دانسته و از مردم می‌خواهد که در حفاظت از پول‌ها توجه بیشتر داشته باشند.

شاه مقصود مجروح، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید:«ز مردم، تاجران، سرمایه‌داران و مسئولان می‌خواهیم که از پول‌های جدید به گونۀ درست نگهداری کنند که زیاد ارزش دارد.»این در حالی‌است پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، فعالیت بسیاری از بانک‌ها بامشکل مواجه شده و در بسیاری موارد، بانک‌ها پول‌های فرسوده را به شهروندان پرداخت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *