افغانستان

زابل؛ مرگ‌ومیر مادران و نوزادان صفر شده است

درحال حاضر 77 مرکز صحی در ولایت زابل فعال است که بیشتر آنها به‌گونه 24 ساعته در بخش‌های تداوی و تغذیه مادران و نوزادان، خدمات ارائه می‌کنند. به گفتۀ مسئولان صحی زابل، به‌همین دلیل میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در این ولایت، صفر شده است.

درحال حاضر 77 مرکز صحی در ولایت زابل فعال است که بیشتر آنها به‌گونه 24 ساعته در بخش‌های تداوی و تغذیه مادران و نوزادان، خدمات ارائه می‌کنند. به گفتۀ مسئولان صحی زابل، به‌همین دلیل میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در این ولایت، صفر شده است.

میرویس افغان، رئیس صحت عامه زابل می‌گوید که آگاهی‌دهی، توصیه‌های صحی، مبارزه با کم‌خونی و اسهالات و افزایش کارکنان صحی زن، باعث شده است که در پنج ماه گذشته، هیچ مورد مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در این ولایت ثبت نشود.

“برای محافظت از مادر و نوزاد، به‌خصوص مادرانی که ولادت می‌کنند و به مرکزهای صحی دسترسی ندارند، تیم‌های سیار صحی ما به کلینیک‌ها تدبیل شدند که 24 ساعت  فعالیت می‌کنند. ما هیچ کلینیکی در زابل نداریم که درآن قابله وجود نداشته باشد ویا توزیع مواد برای مریضان مبتلا به اسهال صورت نگیرد، درچهار یا پنج ماه گذشته ما قضیه مرگ‌ومیر مادران و نوزادان نداشتیم.”

گفتنی‌است که بیشتر ولادت‌ها در ولایت زابل، در شفاخانه ولایتی صورت می‌گیرد.

محمد داوود مجیدی، رئیس شفاخانه ولایتی زابل هم تایید می‌کند که خدمات این شفاخانه نسبت به گذشته، بهتر شده است و به گفتۀ او درهر 24 ساعت، حدود 25 کودک در این شفاخانه‌، به‌گونه نورمال تولد می‌شوند.

“اگر به گونۀ اوسط بگویم، حدود 750 تن در ماه به شفاخانه ولایتی مراجعه می‌کنند که از 20 تا 25 زن ولادت می‌کنند، در میان آنان کسانی استند که به‌گونۀ نورمال ولادت می‌کنند. قضیه‌هایی هم وجود دارد که ما با آنها کمک می‌کنیم و شماری از آنها عملیات هم می‌شوند. در حال حاضر شفاخانه ولایتی تمام امکانات مورد نیاز در بخش ولادت را دارد.”

ازسویی هم بی‌بی‌گل، متخصص صحی در ولایت زابل نیز تایید می‌کند که نسبت به گذشته، شمار زیادی از زنان در این ولایت، برای ولادت به شفاخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

“در تمام کلینیک‌های ولایت زابل، همه روزه ولادت می‌شود که توسط افراد مسلکی صورت می‌گیرد. همین باعث شده است که مرگ‌ومیر مادران و نوزادان کاهش پیدا کند. من هر روز کار می‌کنم و برای مردم آگاهی می‌دهم تا جلو مرگ‌ومیر مادران و نوزادان گرفته شود. خانواده‌ها باید زنان باردار را به متخصصان نشان بدهند.”

بشیراحمد که خانمش به‌تاز‌گی از بستر برخاسته و صاحب یک پسر شده است، می‌گوید که خدمات صحی برای زنان در ولایت زابل، بهتر شده است.

“اکنون الحمدلله در زابل کلینیک‌ها است و خدمات نسبت به گذشته بهتر است. خانمم را به شفاخانه آورده بودم و اکنون صحت‌یاب شده است، حال به خانه می‌برمش و خداوند برایم پسر داد.”

ولی‌جان هم که به تاز‌گی دخترش در شفاخانه ولایتی زابل تولد شده است، می‌گوید:”در قریه و منطقه ما درحال حاضر شفاخانه‌ وجود دارد، ما زنان باردار و مریضان مان را به نزدیک‌ترین شفاخانه می‌بریم. در آنجا داکتران لایق و قابله‌ها وجود دارند و به مریضان ما رسیدگی می‌کنند.”

گفتنی‌است که پیش از این یگانه مشکل در زمینه جلوگیری از مرگ‌ومیر مادران و نوزدان، نبود داکتران و کارکنان صحی زن در ولسوالی‌های دوردست بود، اما اکنون این مشکل تا حد زیادی حل شده است.

از سویی هم ده‌ها دختر دیگر در انستیتوت‌های صحی شخصی، در بخش‌های قابلگی، نرسنگ و دندان، مصروف آموزش‌اند که آنان نیز پس از فراغت وارد کار در این بخش‌ها خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *