سیاسی

سیاست مداران باید مسئولانه و با دقت حرف بزنند

رهبران و اعضای هیچ گروه هراس افگن در افغانستان حضور ندارند، اگر دیگران در این خصوص حرف و گفته های دارند، مستند مطرح کنند تا امارت اسلامی در برابر آن اقدام کند.

رهبران و اعضای هیچ گروه هراس افگن در افغانستان حضور ندارند، اگر دیگران در این خصوص حرف و گفته های دارند، مستند مطرح کنند تا امارت اسلامی در برابر آن اقدام کند.

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه‌ ایران اخیراً در گفتگو با یک رسانه آنکشور ادعا کرده « سران داعش و نیروهای «کارکشته‌ی» این گروه از عراق، سوریه و بخش‌های از لیبیا در ماه‌های اخیر به افغانستان منتقل شده‌اند.»

گفته های که با سرعت از سوی وزارت امورخارجه امارت اسلامی رد شد و تاکید شد « در صورتی که ایران در مورد انتقال داعشیان به افغانستان معلومات دارد، امیدواریم با ما شریک‌اش بسازد تا نیروهای امنیتی افغانستان در مورد آن اجراآت لازم نمایند.»

معلوم نیست که آقای وزیر خارجه ايران با استناد به کدام مدارک چنین گفته های داشته است و هدف از آن چه بوده است؟ در حالی که راهکار امارت اسلامی در خصوص برخورد با گروه های هراس افگن معلوم است، هیچ گروه تروریستی در افغانستان تحمل نشده است و در جریان دو سال اخیر، نیروهای امنیتی و کشفی امارت اسلامی برخورد قاطعانه با گروه های هراس افگن داشته اند و هسته های از این گروه که قبل از پیروزی دو باره امارت اسلامی در افغانستان فعال بودند، نابود شدند تا هر نوع عامل و دلیل نگرانی کشور های همسایه و فرا تر از آن، از ناحیه فعالیت این گروه ها در افغانستان برداشته شود.

باور ها به این است که این گفته ها یا تصادفی بوده است و یا آقای وزیر خواسته است با بازی واژه ها ذهنیت ها را در داخل و بیرون از ایران بسمت دیگری معطوف دارد، با تأسف یکی دو کشور همسایه در ماه های اخیر دچار مشکلات درونی زیادی بوده اند و برای ترمیم عملکرد های داخلی شان بیشتر به فرضیه سازی در افغانستان پرداخته اند.

اگر حرف وزیر خارجه ایران مستند و دقیق است باید اسناد و مدارک خود را ارائه دهد تا در روشنایی آن اقدام شود، مگر تا جای که معلوم میشود، سند و مدرکی وجود ندارد و نمیتواند که گفته های خود را ثابت کند.

او مدعی شده است « سران داعش و نیروهای «کارکشته‌ی» این گروه از عراق، سوریه و بخش‌های از لیبیا در ماه‌های اخیر به افغانستان منتقل شده‌اند» در این گفته ها جمله « به افغانستان منتقل شده‌اند» قابل دقت است او باید واضح بسازد که انتقال را کدام کشور و سازمان انجام داده است، افغانستان با کشور های که وزیر خارجه ايران از آنها نام گرفته اند مرز مشترک ندارد، پس کدام کشور و یا کشور ها در این انتقال سهم داشته اند؟ آقای وزیر خارجه باید این نکته را وضاحت دهد، ورنه حرف های او جز واژه سازی برای مقاصد بعدی سیاسی تعبیر دیگر شده نمیتواند. توصیه مردم ما این است که سیاست مداران باید حرف های شان مسئولانه باشد و با دقت آن را بازگو کنند، ورنه این گونه گفته ها در ادبیات سیاسی تعبیر های زیادی دارد.

این تعهد امارت اسلامی قابل تکرار است که تاکید دارد « به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهد که امنیت افغانستان را تهدید کند ویا از خاک آن علیه دیگران استفاده شود.» این گفته در روابط افغانستان با همسایه ها روحیه اعتماد را تقویت کرده است پس نباید چیزی را بیان داشت که واقعیت ندارد و میتواند روحیه همکاری و اعتماد میان کشور ها را بر هم زند.

باختر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *