صحت

عفونت گرده و درمان آن

عفونت گرده (پیلونفریت) نوعی عفونت ناشی از مجرای ادراری است که از مثانه شروع شده و به یک یا هر دو گرده سرایت می‌کند. به دلیل حساس بودن نقش گرده‌ها در بدن و آثار مخرب انتشار عفونت گرده، در صورت بروز این عارضه، باید به سرعت از طریق مراجعه به داکتر عفونت مجاری ادراری را درمان کرد.

مبشر

عفونت گرده (پیلونفریت) نوعی عفونت ناشی از مجرای ادراری است که از مثانه شروع شده و به یک یا هر دو گرده سرایت می‌کند. به دلیل حساس بودن نقش گرده‌ها در بدن و آثار مخرب انتشار عفونت گرده، در صورت بروز این عارضه، باید به سرعت از طریق مراجعه به داکتر عفونت مجاری ادراری را درمان کرد.

در این مطلب، همه‌ی نکات لازم در مورد عفونت گرده و درمان آن را ذکر می کنیم.

عفونت گرده چیست؟

بیماری‌های میکروبی ناشی از مجرای ادرار یا مثانه، در صورتی که به گرده راه یابند، با عفونت گرده مواجه می‌شویم. این عفونت در صورت عدم رسیدگی‌های طبی، می‌تواند مهلک باشد.

علایم عفونت گرده

بیماری عفونت گرده می‌تواند با علایم زیر همراه باشد:

– تب و لرز

– درد در پهلو، پشت و کشاله‌ی ران

– سوزش و درد در زمان ادرار

– ادرار با بوی بد و غیرشفاف

–  خون یا چرک در ادرار

– تکرر ادرار

– تهوع

– درد در ناحیه‌ی شکم

درمان عفونت گرده

عفونت گرده درمان نسبتاً ساده‌ای دارد و در بیشتر مواقع، از طریق مصرف آنتی بیوتیک، انجام می‌شود. بیمار پس از مراجعه به متخصص نفرولوژی، از طریق آزمایش ادرار مورد معاینه قرار می‌گیرد. داکتر با بررسی جواب آزمایش، میزان و نوع عفونت موجود در بدن را تشخیص می‌دهد.

متناسب با شدت عفونت، داکتر به تجویز آنتی بیوتیک می‌پردازد. نوع آنتی بیوتیک و دوز مصرفی، با توجه به وضعیت بیمار تشخیص داده می‌شود. معمولاً بعد از چند هفته مصرف آنتی بیوتیک، عفونت گرده درمان می‌شود.

نیتروفورانتوئین و عفونت گرده: نیتروفورانتوئین از داروهای ضدباکتری است که برای عفونت گرده تجویز می‌شود. این دارو به صورت قرص و شربت وجود دارد.

ممکن است در موارد حاد، داکتر گرده تصمیم به بستری بیمار بگیرد تا آنتی بیوتیک‌های وریدی به او تزریق شوند. طول بستری بیمار، بسته به روند بیماری او خواهد داشت.

نشانه‌های آغازین عفونت گرده

به جز علایم آشکار ناشی از عفونت گرده که به آنها اشاره کردیم، عفونت گرده و مثانه می‌تواند با علایم ضمنی دیگری نیز روبه‌رو شود که ممکن است در نگاه نخست، فرد را نسبت به مشکل گرده آگاه نکند. اما در صورتی که این علایم به درستی تشخیص داده شوند، می‌توان از بروز ناراحتی‌های بعدی جلوگیری کرد. بنابراین در زمان بروز چرک گرده و برای درمان چرک گرده  باید به نشانه‌های زیر نیز توجه داشت.

عفونت گرده و کمردرد: درد گرده می‌تواند در پهلوها، پشت و کمر احساس شود. گرچه نباید کمردرد عادی را با درد گرده اشتباه گرفت، اما احساس درد در زیر دنده‌ها و در طرفین ستون فقرات، می‌تواند نشانه‌ی عفونت گرده باشد. در این صورت، معاینه توسط داکتر ضروری است. درد کمر بسته به عفونت گرده ها، می‌تواند در یک طرف یا در هر دو سو احساس شود.

عفونت گرده و ورم پا: یکی از نخستین نشانه‌های عفونت گرده، ایجاد ورم تدریجی در بدن، خصوصاً ورم در قسمت پا و قوزک است. با توجه به این علایم، می‌توان از گسترش عفونت و بروز علایم آشکارتر جلوگیری کرد.

عفونت گرده و فشار خون: عفونت گرده می‌تواند با فشار خون بالا نیز همراه شود. در برخی از موارد، دیده شده که بیمار با رشد عفونت گرده، دچار فشار خون بالا می‌شود و حتی ممکن است پس از درمان عفونت گرده، فشار خون بالا برطرف نگردد و یا دچار برگشت شود.

ضمن اینکه بر حسب تحقیقات انجام شده، امکان بروز عفونت گرده در افرادی که فشار خون مزمن دارند، بیشتر از سایر افراد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *