گزارش

پایتخت‌نشینان:فروشندگان غذاهای سر سرک مسائل صحی را رعایت نمی‌کنند

غذاهای سر سرک، به دلیل زود آماده‌شدن و بهای پایین، یکی از پرطرف‌دارترین غذاها در جهان است و این گونه غذاها در بیش‌تر کشورها از جمله افغانستان، رایج است.

غذاهای سر سرک، به دلیل زود آماده‌شدن و بهای پایین، یکی از پرطرف‌دارترین غذاها در جهان است و این گونه غذاها در بیش‌تر کشورها از جمله افغانستان، رایج است.

غذاهای سر سرک در کشور، بدون رعایت مسائل صحی به مشتریان عرضه می‌شود و این مسئله سبب‌ شکایت شهروندان شده است.

شماری از پایتخت‌نشینان، با گلایه می‌گویند که فروشندگان غذاهای سر سرک، مسائل صحی را رعایت نمی‌کنند.

آن‌ها می‌افزایند که غذاها و نوشیدنی‌های سر سرک در کشور، بیش‌تر در کنار جویچه‌های پر از زباله و گنداب فروخته می‌شود.

درکارته‌نو شهر کابل، که غذاهای سر سرک‌ در کنار جویچه‌های پر از زباله و ظرف‌های بدون روپوش به مشتریان عرضه می‌شود و این مسئله نگرانی شهروندان را به دنبال داشته است.

گلاب‌جان، باشنده‌ی شهر کابل، می‌گوید که کراچی‌های عرضه‌کننده‌ی غذاها و نوشیدنی‌های سر سرک، در محیط سرباز و پر از گردوخاک و بدون رعایت مسائل صحی، فعالیت می‌کنند.

او می‌افزاید: «از نظر صحی، این غذاها صحی نیستند. از یک‌ طرف دود است، از سویی هم هوا خیلی آلوده است. از وزارت صحت عامه می‌خواهیم که به این غذاها توجه خاص داشته باشد.»

حمید، دیگر باشنده‌ی شهر کابل، می‌گوید که عرضه‌کنندگان غذاهای سر سرک، مسائل صحی را رعایت نمی‌کنند و در پختن غذاها از روغن تاریخ‌گذشته استفاده می‌کنند.

این باشندگان کابل، از مسئولان حکومت امارت اسلامی می‌خواهند که نظارت‌ها بر این فروشندگان را بیش‌تر کنند.

از سوی دیگر، فروشندگان غذاهای سر سرک، می‌گویند که این غذاها طرف‌داران بسیاری دارد و صدها تن روزانه از این غذاها استفاده می‌کنند.

رفیع‌الله که فروشنده‌ی فلافل است، می‌گوید که روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن برای خرید این غذا نزد او مراجعه می‌کنند. به گفته‌ی او، فروشندگان غذاهای سر سرک تلاش می‌کنند مسائل صحی را رعایت کنند.

فردین، دیگر فروشنده‌ی غذاهای سر سرک در شهر کابل، می‌گوید با این که بهای مواد خام افزایش یافته است؛ اما او روزانه ۲۰۰ تن مشتری دارد.

او می‌‌افزاید که به منظور رعایت مسائل صحی، مواد غذایی را داخل الماری‌های شیشه‌ای می‌گذارد.

در همین حال، داکتران هشدار می‌دهند و می‌گویند که یکی از راه‌های انتقال میکروب‌ها به افراد، استفاده از غذاهای غیرصحی سر سرک است.

سیدفرید، متخصص داخله در شفاخانه‌ی وزیر محمداکبرخان، به سلام‌وطندار می‌گوید: «بسیاری مریضی‌های انتانی از همین غذاهای سر سرک انتقال می‌کند. مثلاْ اچ‌پایلری، محرقه و ویروس‌ها و پارازیت‌ها که از طریق گیلاس و ظرف‌هایی که شسته نمی‌شود و چندین بار استفاده می‌شود، انتقال می‌کند.»

از سوی دیگر، مسئولان در شاروالی کابل، می‌گویند که برای نظارت بیش‌تر بر غذاهای سر سرک، به زودی کارشیوه‌ی جدیدی عملی خواهد شد.

نعمت‌الله بارکزی، سخن‌گوی شاروالی کابل، می‌گوید: «در این راستا طرزالعمل/کارشیوه را تهیه کرده‌ایم و بعد از پاس‌شدن طرزالعمل، ما طبق لایحه، از این فروشندگان جواز می‌خواهیم. به دلیل این که بررسی ما قانون‌مند شود، ما برایش طرزالعمل جور کردیم.»

گفتنی است که به دلیل پایین‌بودن بهای این گونه غذاها، خریداران آن‌ها بیش‌تر کارگران، دست‌فروشان و افرادی با درآمد پایین اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *