اجتماعی

تأثیر محیط بر رشد کودکان

رشد کودکان از القاح تا پایان دوران بلوغ ادامه دارد. کودکی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین دوران زندگی انسان است.

معاذ

رشد کودکان از القاح تا پایان دوران بلوغ ادامه دارد. کودکی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین دوران زندگی انسان است.

یکی از عوامل مهم رشد کودکان، محیط می باشد.

از عوامل مهم و تاثیر گذار درشکل گیری شخصیت و رشد کودکان ، وراثت و محیط می باشد.

محیط و همچنین وراثت در رشد کودکان تاثیر زیادی دارد، اما هنوز مشخص نشده است که کدام یک اثر بیشتری در رشد کودک می گذارد.

والدین باید با آگاهی بیشتر محل زندگی خود را انتخاب کنند و محیط مناسب برای رشد کودک‌شان را فراهم کنند.

عواملی که بر رشد کودکان تاثیر می گذارد را می توان به عوامل محیطی و عوامل فردی تقسیم کرد. عواملی مانند نور، طبیعت، صدا، آلودگی صوتی و بصری . همچنین عواملی که شامل زندگی در فضاهای بازی، تنوع در چیدمان وسایل بازی هستند و فضاهایی برای نشستن دارند ،هم  از جمله این عوامل محیطی و فردی است که هر کدام براساس میزان کارکرد و تاثیرگذاری در دسته بندی عوامل فردی یا محیطی قرار می‌گیرند.

تاثیر عوامل محیطی بر رفتار کودکان

تحقیقات نشان داده است که محله و مکانی که کودک در آن رشد می کند تاثیر قابل توجهی در رفتار‌هایی که کودک  در سال‌های اولیه و حتی دوره‌ نوجوانی و بلوغ از خود نشان می‌‌دهد دارد.

این تحقیات نشان داده است ،مشکلات رفتاری کودکانی که در محله های فقیر نشین و با کیفیت سطح نامطلوب و پایین جامعه زندگی می کنند ،در مقابل کودکانی که در محله های مرفه نشین و ثروتمند زندگی می کنند ،بیشتر است.

همین طور، مشکلات کودکانی که در مناطق با سطح کیفیت بالاتر و بهتر جامعه زندگی می کنند ، در اثر کشمکش‌های داخلی خانواده‌‌ها است و مربوط به محله و مناسبات همسایگی آن‌‌ها نمی‌باشد.

از طرف دیگر خانواده ، خود می تواند دررفتارهای کودکان در مناطق با سطح کیفیت پایین ، تاثیر بگذارد و اثرات منفی محله و محیط را در رفتار های کودک ، کمتر کنند. اما هر چه کودکان زمان بیشتری را در این محیط‌‌ها بگذرانند، احتمال نفوذ عوامل نامطلوب در شخصیت آن‌ها بیشتر می‌شود.

تاثیر محیط بر یادگیری کودک

محیط زندگی کودک علاوه بر اینکه در شکل گیری رفتار و شخصیت کودک تاثیر بسزایی دارد ، می تواند در یادگیری او هم موثر باشد.در واقع دوران کودکی یکی از مهم ترین  دوران های زندگی انسان می باشد ، به همین خاطر توجه به محیط مناسب در رشد کودک ، اهمیت زیادی دارد.

از این رو محیط فیزیکی در فرآیند یادگیری کودک اهمیت زیادی دارد و حتی می تواند آن را تقویت و یا تضعیف کند .

در واقع محیط می‌تواند تاثیر زیادی در آموزش و یادگیری کودکان داشته باشد.  برای اینکه فضای  آموزشی خوب و مطلوب را برای کودکان فراهم کنیم باید ویژگی‌ها و نیازهای کودکان در سنین مختلف را بشناسیم و بر اساس آن به عوامل تاثیرگذار بر محیط بپردازیم.

عوامل محیطی در محل آموزشی مانند روشنایی، رنگ، صدا، راهرو و محل عمومی، کلاس و حیاط ،تاثیر زیادی بر یادگیری و فرآیند آموزشی کودکان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *