اجتماعی

نحوه اجراآت در دفاتر اساسی لوژستیک

صنف لوژستیک درقوای پولیس وظیفه اکمال و توزیع مواد مادی ( تخنیکی و صحی) را به عهده دارد که بااکمال نمودن تمام مواد مادی احتیاجات قوای پولیس مطابق به حکم تعلیمات نامه محاسبه مشترک عینیات رفع شده و تمام اجراآت خویش را به وقت و زمان معین بصورت درست، بدون کدام نواقص به دفاتر اساس که در بخش های صنف لوژستیک وجود دارد مطابق به احکام تعلیمات نامه های موجود بعد ازسنجش و محاسبه درست تعقیب و عملی می گردد.

پوهیالی سمونیار خواجه حامد(صدیقی)

صنف لوژستیک درقوای پولیس وظیفه اکمال و توزیع مواد مادی ( تخنیکی و صحی) را به عهده دارد که بااکمال نمودن تمام مواد مادی احتیاجات قوای پولیس مطابق به حکم تعلیمات نامه محاسبه مشترک عینیات رفع شده و تمام اجراآت خویش را به وقت و زمان معین بصورت درست، بدون کدام نواقص به دفاتر اساس که در بخش های صنف لوژستیک وجود دارد مطابق به احکام تعلیمات نامه های موجود بعد ازسنجش و محاسبه درست تعقیب و عملی می گردد.

فورم های توزیع و استرداد بعد از تکمیل پروسه قانونی خویش در دفاتر اساس [ فورم (۱) و فورم (۲) ] نظربه نوعیت جنس به دفترمربوطه آن قید و ثبت میگردد تا در وقت ضرورت از آن به هیأت توظیف شده حساب داده و قناعت شان را حاصل نماید.

فورم نمبر (1) دفتر اساس عینیات:

دفتر فورم (1) در جزوتام های خورد، دیپو قطعه و ترمیم خانه قطعه استعمال میگردد و از قیودات اساسی محاسبه بوده که دارای معلومات های اساسی و حقیقی امور محاسبه میباشد و تمام اوصاف و خصوصیات یک محاسبه را دارا میباشد دفتر فورم (1) به حال جلد بوده که از طرف آمرین خدمات مهر و نشانی شد گردیده و در دفتر قید و ثبت اسناد راجستر میشود. برای هر جنس در دفتر متذکره با در نظرداشت مشخصات جنس یک صفحه در نظر گرفته میشود. گل و تراش و قلم خوردگی در دفتر متذکره بصورت قطعی ممنوع است  در صورت غلطی خط باریک کشیده شده بعداً اصلاح صورت گرفته کیفیت در ستون ملاحضات تحریر میگردد. شروع محاسبه و معاملات اسناد ادخال و اخراج جدول موجودی، اوراق دوره تسلیمی، دوریه ها و کارتهای ما قبل در دفتر مذکورصورت میگیرد. در صورت تبدیلی محاسبین، مسئولین اجرایی و یا معتمدین دفاتر تجدید نگردیده بلکه از آخرین معامله حسابی در ستون تحتانی آن خط سرخ کشیده شده و بعداً اجراآت صورت میگردد. در صفحه اول فهرست صفحات و اسم عینیات تحریر میشود.

کارعملی بالای فورم (1) دفتر اساس عینیات:

تاریخ: منظور از تاریخ همان روز معامله سند میباشد.

نمره قید دفتر: هدف از تحریر نمره خود سند بوده که به دفتر فورم (4) ثبت میگردد.

ادخال: هدف از مقدار جنسی میباشد که به داخل دیپو میشود.

اخراج: منظور از جنسی میباشد که به ملاحظه سند از دیپوی قطعه توزیع گردیده و یا از اثر استفاده و استعمال استهلاک شده باشد ذکر میگردد.

موازنه بقیه، در موازنه بقیه جنسی که باقی مانده و یا جنسی که داخل دیپو میشود با آن جمع شده سرجمع دیپو را تثبیت مینماید.

ملاحضات، دراین ستون مطلب و یا موضوع قابل ذکر تحریر میگردد و همچنان در این فورم وضعیت جنسی عینیات، قیمت و واحد قیاسی جنس نیز تحریر میشود.

(2) دفتر اساس عینیات لوژستیک:

دفتر اساس عینیات فورم ۲ عبارت از یک سند اساسی محاسبوی خدمات اکمال قطعه و جزوتام های بزرگ بوده که محاسبه توحیدی عینیات را در دیپوی عمومی، قطعات و جزوتام ها نظر به نوع عینیات در آن اجرا وتعقیب میگردد این دفتر به شکل جلد بوده بعد از قید وثبت در یک قدمه بالاتر یعنی مهر و لاک امضاء و صدور از فورم 4 به دسترس محاسبین قرار داده میشود. هر صفحه این فورم مذکور به یک نوع عینیات اختصاصی داده میشود تا محاسبه آن پیشبرده شود، تحریرات در فورم مذکور به رنگ های آبی و سیاه پخته باید صورت گیرد.

در زمان تبدیلی محاسبین و هم در اخیر سال بعد از موجودی دیپوها ستونهای اخیر هر صفحه اجراات و تحریرات را بدون قلم خوردگی در فورم مذکور انجام دهند.

فورم (4) دفتر قید و ثبت اسناد: فورم (4) عبارت از دفتر قید وثبت اسناد بوده که بالعلوم دفاتر، گارتها، و فورمه های لوژستیکی اعتبار قانونی خود را بعداز صدوراین فورم میگیرد. این دفتر در تمام قدمه هایی که عینیات و تجهیزات لوژستیکی را اکمال و به مصرف میرساند ایجاد شده البته فورم متذکره به حال جلد بوده و در فورم (4) یک قدمه بالاتر راجستر اول و آخر آن مهر و نشانی شده و بعداً مورد استفاده قرار میگیرد. اسناد لوژستیکی بعد از راجستر شدن در دفتر متذکره دو اعتبار را کسب مینماید:

  1. 1. اعتبار قانونی شدن سند.
  2. 2. اعتبار معامله شدن به دفاتر و گارتهای محاسبوی.

همچنان هنگام دوره تسلیمی اسناد، تبدیلی محاسبین، کنترول و تفتیش اسناد به ملاحظه نمرات دفتر و قید و ثبت اسناد، صورت میگیرد دفتر متذکره از جمله دفاتر محرم بوده و حفظ و نگهداری آن یک امر حتمی میباشد.

طرز املاء و خانه پوری فورم (4) دفتر قید و ثبت اسناد:

در ستون (1)- شماره مسلسل ذکر میگردد.

در ستون (2)- تاریخ معامله سند ذکر اسناد.

در ستون (3)- اسم سند (فورم) ذکر میگردد.

در ستون (4)- نمبر سند ذکر میگردد.

در ستون (5)- تاریخ ترتیب سند ذکر میگردد.

در ستون (6)- تعداد ورق (تعداد فورم که به حال چند نقل است) ذکرمیگردد.

در ستون (7)- امضای تسلیم شونده ( شخصیکه فورم را تسلیم میشود).

در ستون (8)- جابجا نمودن نقل فورم در دوسیه مربوطه.

در ستون (9)- هرگاه مطلب قابل ذکر باشد تحریر درغیر آن ستون متذکره سفید باقی میماید.

نتیجه گیری:

صنف لوژستیک درقوای پولیس اهمیت خاص برخورداراست، چنانچه اجرای وظایف محوله بدون اکمالات به موقع امکان پذیر نمی باشد و همچنان مواد مادی که در قطعات و جزوتام های  قوای پولیس اکمال، توزیع، استهلاک و به مصرف میرسد از بودجه ملی (بیت المال) که ارتباط به عموم ملت دارد تحیه میگردد. به منظور جلوگیری از سوء استفاده و اختلاس عینیات لوژستیکی، عمومآ مواد های  مادی مطابق نورم ها، استحقاق قانونی معیارهای تعین شده صنوف با درنظرداشت تعلیمات نامه ها صنوف مختلف لوژستیک، اکمال، توزیع، مصرف، تفتیش وکنترول گردیده وحسابات آن مطابق به استحقاق های قانونی، نورم ها و معیارهای تعین شده بعد از سنجش و محاسبه درست وبه موقیع به فورمه جات املاً و بعداً به دفتر اساسی لوژستیکی (فورم ۴) قید و ثبت و دفاتر اساس (فورم ۱ و فورم ۲) نظر به کمیت و کیفیت جنس مندرجه فورم متذکره معامله میشود.

منابع:

ریاست تفتیش ستردرستیز، وزارت دفاع ملی، تعلیمات نامه عینیات مشترک اردو، طبع سوم سال ۱۳۸۱

ریاست اکمال اعاشه، ریاست لوژستیک و زارت امورداخله، تعلیمات نامه اعاشه مطبعه پولیس سال ۱۳۶۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *