گزارش

برخورد با مهاجر و پناه‌جو باید عاطفی باشد

همزمان با روز جهانی مهاجرت سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از کشور های میزبان خواست که مهاجرین افغان را از حقوق حقه شان محروم نکنند

همزمان با روز جهانی مهاجرت سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از کشور های میزبان خواست که مهاجرین افغان را از حقوق حقه شان محروم نکنند

این مقام ارشد امارت اسلامی در حالی چنین یک درخواست را مطرح می‌کند، که اخباری ناراحت کننده  در مورد وضعیت مهاجرین افغان در کشور های دور و نزدیک به خصوص همسایه ها شنیده می‌شود.

از زندانی کردن های بیمورد مهاجران افغان گرفته تا برخورد تبعیض آمیز تا سرحد که  دستور داده می‌شود، کار شاقه به مهاجر افغان سپرده شود و یا هم  با زشتی تمام  مهاجر افغان را متهم به دزدی و آشوب می‌کنند  تا بهانه برای بازداشت دسته جمعی افغانان داشته باشند، اتهام های کاذب که احساسات افغانان را جریحه دار می‌کند و غرور آنان را آسیب می‌رساند.

امروز مسئله مهاجرت به یک پدیده جهانی مبدل شده است، نه تنها شهروندان افغانستان و یا سوریه و اوکراین که کشور های شان درگیر بحران اند و دچار مشکل مهاجرت اند، کشور های دیگر از ایران تا پاکستان از مصر تا افریقا مهاجرت را تجربه می‌کنند تا به سهولت های زندگی دست پیدا کنند.

اگر افغانستان درگیرچهار دهه جنگ و حالا زیرفشار های اقتصادی است، پاکستانی ها، ایرانی ها، ترک ها… هم به دلایل دیگر اشتیاق برای مهاجرت و بیرون شدن از کشور های خود را دارند، نمونه واضح آن غرق شدن کشتی است که هفته گذشته  در آبهای یونان واژگون  شد از ۸۰۰ پناهجو شامل در این کشتی، بیشترین شان پاکستانی ها بودند، ایرانی ها، سوری ها، مصری ها، فلیپنی ها… هم در این کشتی حضور داشتند که بیشتر شان جان باختند تا سرحد که حکومت پاکستان را به دلیل مرگ حدود سه صد شهروند آنکشور در این سانحه،  عزای ملی  اعلام داشت.

هدف از بیان این گفته ها این است که تنها افغانان دست به مهاجرت نه زده اند هر کشوری با این مشکل مواجه است واقعیت این است که امروز مهاجرت از کشور بیشتر جنبه اقتصادی دارد تا مشکلات سیاسی.

نامگذاری ۳۰ جوزا بعنوان روز جهانی مهاجرت در تقویم جهانی نمی‌تواند تصادفی باشد بل  یاد آوری آن مشکلاتی است که میلیون‌ها تن بنام مهاجر و پناهجو  در جهان با آن دست و گریبان اند، این روز برای حکومت‎ها  گوشزد میکند که با قشر محتاج  و نیازمند بنام مهاجر و پناهجو چگونه رفتار داشته باشند و چگونه مکلفیت های خود را در برابر قوانین و کنوانسیون های جهانی عملی کنند.

امروز حدود ۲۰۰ کشور جهان زیر چتر سازمان ملل گرد آمده اند تا جهان، نظم نوین خود را در یابد، این کشور در برابر سازمان ملل و کنوانسیون های آن تعهدات خود را دارند، یکی از این تعهدات رعایت حقوق مهاجران و پناهجویان است تا مسایل حقوق بشری رعایت شود و نظم جهانی حفظ گردد.

روی همین اصل است  که مقام های امارت اسلامی در روز جهانی گرامیداشت ازمهاجرت از کشور های میزبان می‌خواهند که در برابرمهاجران افغان مطابق به قوانین جهانی که خود امضا کننده آن اند، مسئولیت پذیر باشند، با مهاجران  مطابق با قوانین

بین المللی و کنوانسیون ژنیو برخورد نیک کنند و به مشکلات آنان رسیدگی کنند، افغانان مهاجر را از حقوق حقه شان محروم نسازند  و به آنان  کمک و همکاری کنند، مسایل سیاسی را با مسایل اجتماعی و مهاجرت ربط ندهند و در این راستا به کمک های شان ادامه دهند،  کرامت انسانی مهاجران را  در نظر گیرند با عطوفت  با مهاجرین افغان برخورد کنند و جلو هر گونه آزار و اذیت مهاجرین آنان را بگیرند .

آنچه را مقام های امارت اسلامی مطرح کرده اند رعایت مسایل حقوق بشری و تعهد به کنوانسیون های جهانی است، خواست های معقول که  رعایت آن لبیک گفتن به ارزش های انسانی است، ارزش های که امارت اسلامی با بینش اسلامی که خود دارد از آن حمایت می‌کند.         باختر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *