گزارش

بهای بلند مواد خام مشکل شرکت دواسازی در بلخ

مسئولان یک شرکت دواسازی در ولایت بلخ از بلند بودن بهای مواد خام و همچنان واردات ادویه مشابه شکایت دارند.

مسئولان یک شرکت دواسازی در ولایت بلخ از بلند بودن بهای مواد خام و همچنان واردات ادویه مشابه شکایت دارند. آنان از مسئولان حکومتی می‌خواهند از این شرکت که یگانه تولید کننده ادویه در شمال کشور است، حمایت کنند. به گفتۀ آنان این شرکت حدود پنج سال است که به تولیدات‌اش آغاز کرده و ۴۰ نوع ادویه را تولید می‌کند.

مسئولان شرکت تولید ادویه در زون شمال کشور مدعی اند که این شرکت تاکنون جواز تولید ۴۰ نوع دوا بشمول تابلیت، کپسول و شربت‌های پودری را دریافت کرده و آنان ازکیفیت تولیدات این شرکت اطمینان می‌دهند.

اما مسئولان این شرکت اما شکایت دارند که ادویه مشابه از خارج وارد می‌شود و قیمت مواد خام نیز بلند است.

میلاد فیصل، مالک این شرکت می‌گوید:«منابع داخلی برای مواد خام در داخل افغانستان نداریم، ما مجبوریم که تمام مواد خام فعال و غیری فعال خود را از خارج وارد کنیم. زمانی‌که ما مواد خام از خارج وارد کنیم، بالای این مواد تعرفه گمرکی می‌آید و به همین دلیل قیمت تولیدات ما بلند شده و ما نمی‌توانیم با ادویه‌های وارداتی رقابت نماییم.”

درعین حال داکتر رنا، یکی از مسئولان لابراتور این شرکت، می‌گوید که مواد خام و پخته در این شرکت چندین بار تحت آزمایش گرفته شده و سپس محصول آن به بازار عرضه می‌گردد: «موادی که از خارج برای ما می‌آید، ما تمام تست‌های آنرا مطابق به نورم‌های معیاری انجام می‌دهیم. در اینجا ما سه نوع تست را بالای مواد خام و تولیدی خویش انجام می‌دهیم.”

از سوی دیگر مسئولان اتحادیه ادویه فروشان در زون شمال ادویه تولید شده در این شرکت را باکیفیت توصیف کرده و می‌گویند که بهتر است حکومت از تولیدات داخلی حمایت کند.

شعیب صافی، رییس اتحادیه ادویه فروشان می‌گوید:«ما از امارت اسلامی تقاضا داریم که از شرکت‌های تولیدی حمایت نماید تا ما بتوانیم تولیدات خود را بلند برده و از خارج شدن پول به خارج از کشور، جلوگیری نماییم.”

مسئولان در اتاق صنایع و معادن بلخ می‌گویند که بر اساس حکم رهبری امارت اسلامی، باید در ادارات مختلف از تولیدات داخلی استفاده شود.

امام‌الدین سنایی زاده رییس اتاق صنایع و معادن بلخ می‌گوید:«ما در این رابطه با استخبارات و قوماندانی صحبت نمودیم که از تولیدات داخلی استفاده شود. ما تلاش داریم تا تعرفه گمرکی بالای مواد خام کاهش بیابد.”

مسئولان درحالی از حمایت از تولیدات داخلی سخن می‌زنند که در کنار این کمپنی تولید کننده دوا، خیلی از صنعت کاران دیگر از بلند بودن بهای مواد خام و همچنان نبود بازار برای تولیدات شان شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *