گزارش

خشک‌سالی در فاریاب آسیب شدید به مزارع گندم رسانده است

شماری از دهقانان در ولایت فاریاب می‌گویند که بیشتر کشتزار گندم‌های للمی در این ولایت، به علت خشک‌سالی‌های پی‌هم از بین رفته است. به گفتۀ آنان این چهارمین سال است که برفباری‌های زمستانی و باران‌های موسمی کاهش یافته و دهقانان در این ولایت با خشک‌سالی مواجه شده‌اند.

شماری از دهقانان در ولایت فاریاب می‌گویند که بیشتر کشتزار گندم‌های للمی در این ولایت، به علت خشک‌سالی‌های پی‌هم از بین رفته است. به گفتۀ آنان این چهارمین سال است که برفباری‌های زمستانی و باران‌های موسمی کاهش یافته و دهقانان در این ولایت با خشک‌سالی مواجه شده‌اند.

شماری از دهقانان در ولایت فاریاب با شکایت از خشکسالی‌های چند سال اخیر می‌گویند که امسال بدترین سال برای حاصلات آنان است.

حمیدالله، یکی از دهقانان ولایت فاریاب با ابراز نا امیدی از حاصلات گندم خود، می‌گوید که از چند سال به‌اینسو با خشک‌سالی‌های پی‌هم روبه‌رو شده و کشت‌زار گندمش از بین رفته است.

“مشکلات بسیار زیاد است، امسال هم گندم کاشتم، اما از خشک‌سالی سوخت. امسال سال پنجم است که خشک‌سالی ادامه یافته است. گندم‌ها را که درو می‌کنم، هیچ دانه ندارند، همه سوخته‌اند.”

درعین حال حفیظ‌ الله، یکی از دهقانان ولسوالی خواجه سبزپوش می‌گوید که به اندازه صد سیر  تخم گندم کاشته، اما به دلیل خشک‌سالی تمام زحماتش از بین رفته و زیانبار شده است.

“سه سال می‌شودکه تخم پاش می‌دهیم، اما از 100 سیر تخم  10 سیر گندم هم گرفته نمی‌توانیم. وضعیت دهاقین بسیار خراب است، باران نمی‌بارد و سال سوختن زراعت است.”

رستم دهقان دیگر هنگام درو کردن گندم خود، چنین می‌گوید:«صبح می‌آیم تا شام درو می‌کنم، هیچ چیزی بدست نمی‌آید. پخل(خاشاک) خشک است و دانه ندارد. به‌خاطر کاه‌اش درو می‌کنیم، برای مواشی. به مقدار 300 سیر گندم کاشته بودیم به جز پخل دیگر چیزی نیست.”

از سوی دیگر مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که در ولایت فاریاب حدود 160 هزار هکتار زمین زراعتی تحت کشت گندم بود که بیشتر آن للمی بودند که به کلی از بین رفته است.

غلام فاروق، مدیر عمومی ترویج و انکشاف زراعت ریاست زراعت آبیاری و مالداری ولایت فاریاب می‌گوید:”در ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی، شدیداً خشکسالی است، در ولسوای‌های دولت‌آباد، شیرین تگاب، خواجه سبزپوش و در قسمت‌هایی از ولسوالی‌های پشتونکوت و المار نیز خشک‌سالی زیاد است. همچنان در مناطق کوهستانی پشتونکوت، بلچراغ و گرزیوان مزارع زیادی از خشک‌سالی سوخته است.”

او اما می‌افزاید که قرار است ریاست زراعت فاریاب با هماهنگی موسسات کمک کننده، در سال پیشرو حدود 15 هزار متریک تُن تخم گندم  را همراه با کود کیمیاوی، برای دهاقین این ولایت توزیع نماید.

این درحالی است که بیشتر زمین‌های ولایت فاریاب مزارع گندم‌های للمی بوده و خیلی از مردم این ولایت به کارهای زراعت و مالداری مصروف‌اند. اما با خشک‌سالی‌های پی‌هم در این ولایت، شماری از دهقانان از پیشه دهقانی دست کشیده و راه مهاجرت درپیش گرفته‌اند.

سلام وطن‌دار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *