گزارش

افزایش گردشگران خارجی در بلخ

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گویند که در سه ماه گذشته  200  گردشگر خارجی از ولایت بلخ بازدید کرده‌اند.

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گویند که در سه ماه گذشته  200  گردشگر خارجی از ولایت بلخ بازدید کرده‌اند. درعین حال گردشگران خارجی که مشغول بازدید از ساحات تاریخی بلخ می‌باشند، از برقراری امنیت در این ولایت ابراز رضایت کرده و  می‌گویند که علاقمند فرهنگ و رسم و رواج مردم افغانستان هستند.

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گویند که بازدیدکنند‌گان ساحات تاریخی و باستانی این ولایت افزایش یافته‌اند.

عبدالواحد احدی، آمر گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گوید که در سه ماه نخست سال جاری دست‌کم ۲۰۰ گردشگر خارجی از کشورهای مختلف جهان برای بازدید از ساحات تاریخی به بلخ سفر کرده‌اند.

“تقریبا 191 گردشگر خارجی از ساحات باستانی وسیاحتی بلخ باز دید نموده که این گردشگران اتباع 32 کشور خارجی دنیا بودند.”

در این میان شماری از گردشگران ایتالیایی که برای بازدید از بنا‌های تاریخی، به ولایت بلخ آمده‌اند، از برقراری امنیت در این ولایت ابراز خرسندی می‌کنند.

لوکا، یکی از  این گردشگران ایتالیایی که همراه با یک گروه نُه نفری وارد بلخ شده، علاقمندی خود به رسم و رواج مردم افغانستان را اینگونه بیان می‌کند:«من بسیار احساس خوبی دارم. با لباس‌های افغانی خود را بسیار راحت احساس می‌کنم. این لباس‌ها در هوای گرم بسیار خوب است، واقعاً که این لباس‌ها مطابق به آب و هوای افغانستان ساخته شده است. زمانی‌که دوباره به ایتالیا برگردم از این لباس‌ها به آنجا نیز خواهم برد.”

اعضای این گروه گردشگران خارجی که از ده روز  به اینسو، به منظور بازدید از بناهای تاریخی در افغانستان بسر می‌برند، پس از بامیان، هرات و کابل وارد بلخ شده‌اند.

در میان این گروه گردشگران زن نیز شامل هستند. راضیه یکی از گردشگران ترکتبار ایتالیایی در مورد سفرش به افغانستان چنین می‌گوید:”من ایتالیایی- ترک تبار هستم. اکنون به افغانستان آمدم و بسیار خرسند هستم که از این کشور زیبا دیدن می‌کنم. واقعاً قسمی‌که در مورد زیبایی‌های این کشور شنیده بودم، کاملاً همان قسم است، واقعاً از دیدن اینجا حیرت زده شده‌ام.”

این گردشگران علاقمندی شان را به فرهنگ و رسم‌و رواج مردم افغانستان نشان می‌دهند.

روبرتو، یکی از این گردشگران می‌گوید: «من واقعاً بسیار خوشحال هستم که به اینجا آمده‌ام؛ در این کشور زیبا، کشوری که دارای تاریخ کهن و فرهنگ بسیار قدیم است. من واقعاَ از دیدن اینجاه خوشحال هستم.»

گردشگران خارجی درحالی از اوضاع افغانستان تعریف و تمجید می‌کنند که کشورهای متبوع شان حکومت کنونی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند و همواره از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

ولایت بلخ با داشتن نزدیک به صد بنای تاریخی و باستانی از ولایات مهم و تاریخ کشور محسوب می‌شود که از جمله می‌توان آرامگاه منصوب به حضرت علی، خانقاه پدر مولانا جلال‌الدین، خواجه پارسای ولی، آرامگاه رابعه بلخی را یاد کرد.

گلید گروپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *